– Els Oficis del Teatre – 5a sessió amb David Vericat, director de comunicació – Mirador de Lliure – 11/01/2016

Un cop passada la ressaca de les festes nadalenques reprenem les sessions dels Oficis del Teatre amb la xerrada que titulada Comunicació i públics ens presenta David Vericat el director de Comunicació del Teatre Lliure.David Vericat - Comunicació i publics - Teatre Lliure - 1

Ens comença dient que aquesta exposició “Màrqueting relacional a través del ticketing i la xarxa 2.0” l’ha fet unes quantes vegades en escoles de comunicació però mai davant del públic i parlant del públic.

El Màrqueting relacional és la capacitat de conèixer al públic segons la forma en què el públic es relaciona amb el teatre.

EVOLUCIÓ DEL TICKETING A LES ARTS ESCÈNIQUES :

oficis comunicacio 1

Amb aquest quadre es pot veure l’evolució de la venda d’entrades des de la dècada dels anys 80 fins avui. Passem del desconeixement gairebé total de les persones que compraven les entrades per taquilla a l’actualitat on es recullen mitjançant internet un bon grapat de dades dels compradors.

LA IMPORTÀNCIA DE LES DADES :

                        SENSE DADES                                                   AMB DADESoficis comunicacio 2

Fins a l’any 2011 l’única informació disponible era el nombre d’entrades venudes per tarifa però es desconeixia el nombre d’espectadors únics. A les bases de dades del teatre Lliure del 2010 hi figuraven 16.000 contactes que inclouen: protocol + professionals + premsa + abonats + subscriptors del butlletí (6.000). Les dades no estaven integrades i per tant hi havia duplicitats.

En 2015 la base de dades conte 75.000 contactes dels quals 50.000 ho han estat a través d’Internet i hi ha 36.000 subscriptors del butlletí. En aquests moments les dades estan integrades i els contactes són gestionats de forma individualitzada.

El tractament de les dades permet fer anàlisi de la informació, definir objectius i executar estratègies personalitzades de comunicació i màrqueting. Cada segment de públic requereix una forma de contacte diferent.

Hi ha dades facilitades per l’usuari com poden ser el correu electrònic (obligatori) i la data de naixement i codi postal (voluntàries), i altres dades que s’obtenen del mateix sistema en el moment de la compra de l’entrada, com són, l’espectacle, la funció, la data de compra, el nombre d’entrades, la tarifa i el preu total pagat.

David Vericat - Comunicació i publics - Teatre Lliure - 2

De l’anàlisi de la informació de les temporades 11/12, 12/13 i 13/14 s’han obtingut series i gràfiques:

  • Geolocalització amb els codis postals
  • Corba de Gauss d’edats
  • Dades d’anticipació de compres
  • Dades de formes d’anar al teatre : sols, en parella, en grup
  • Probabilitats de retorn : un 70% dels que compren la primera entrada no tornen. Un 52% dels que compren la segona entrada no tornen.
  • Un 75% de persones només van veure un espectacle a la temporada 13/14.

S’han marcat uns objectius de comunicació :

  • Per al públic esporàdic —————->  (1 espectacle) ——>  Impulsar el retorn
  • Per al públic regular ——————-> (2-4 espectacles) —>  Fidelitzar
  • Per abonats —————————–>  Convertir-los en ambaixadors

S’han definit unes estratègies per cada perfil: 

  • Per al públic esporàdic :
    • butlletí de benvinguda
    • enquesta sobre el sistema de venda d’entrades
    • promoció de benvinguda amb l’objectiu d’incentivar el retorn (no oferir       espectacles “difícils”) 
    • enquesta de satisfacció postfunció.
  • Per al públic regular o freqüent :
    • butlletí setmanal – notificacions personalitzades
    • atenció incidències, consultes o queixes
    • promocions personalitzades
    • butlletí #gràcies i enviament manual als usuaris de les temporades finalitzades: agraïment, informació dels abonaments i promocions per a la nova temporada.
  • Per als abonats :
    • butlletí de benvinguda
    • tarifes exclusives fora d’abonament
    • promocions exclusives (exemple passi estrena)
    • gestió personalitzada: informació, canvis, incidències
    • dia del abonat

David Vericat - Comunicació i publics - Teatre Lliure - 3

Com a conclusió i potser el més significatiu que ens comenta el David és que el que tenen clar és que les estratègies de comunicació han de ser compartides per tot l’equip de comunicació, i que la comunicació on-line en cap cas ha de substituir la comunicació personal.

Ens va nomenar tots i cadascun dels components de l’equip de comunicació i personal de sala i per tal de no oblidar cap nom recollim el que informa la pàgina web del teatre:

director de comunicació David Vericat // relacions públiques Noemí Alesan // premsa Begoña Barrena // publicacions Maria Zaragoza // servei educatiu i grups Mariona Montaña // imatge i disseny Laia Montanyès // secretària de comunicació Alícia Gorina // cap de personal de sala Albert Minguillón // cap de sala Mireia Coromina // taquilles Ona Campillo i Eva Pachón // atenció telefònica Susana Torrejón i Maite Vázquez // atenció al públic Gràcia Borràs i Mireia Fernández // col·laborador Ros Ribas (fotografia)

Després d’aquesta exposició, s’obre un torn de paraula en els que els assistents preguntem i donem també la nostra opinió. Fem palès també el grau de complicitat que existeix entre els espectadors assidus al Teatre Lliure i l’agraïment d’aquests amb la política de relació amb el públic que la majoria de nosaltres considerem excel·lent i no comparable amb d’altres teatres de la ciutat.

De nou hem d’agrair al teatre Lliure aquesta oportunitat que ens permet conèixer tot el que hi ha al darrere d’un escenari.

Teatre i cargols

Deixa un comentari