– Concert de l’OBC – GLADIATOR LIVE (🐌🐌🐌🐌) – L’Auditori (assaig general) – 09/01/2016

Ahir dissabte al matí vàrem tenir l’oportunitat de poder assistir a l’assaig general del concert que l’OBC dedica al món del cinema amb la projecció sencera de la pel·licula GLADIATOR i amb la música interpretada en directe per l’orquestra. Aquest concert s’ha pogut veure ahir al vespre i aquest matí de diumenge, ara mateix quan encara estic escrivint aquesta crònica, amb les entrades exhaurides per ambdues sessions.

Concert de l'OBC - GLADIATOR - 13

Nominat als premis Òscar vuit vegades, fa 25 anys que la carrera cinematogràfica de Hans Zimmer és plena d’èxits: Thelma i Louise, El rei lleó, Millor… impossible, El príncep d’Egipte, Pearl Harbor, Spirit, L’últim samurai, El codi Da Vinci, Pirates del Carib… Però amb Gladiator, on va treballar amb Lisa Gerrard, es va superar. Ningú no concep la història del capità Màxim –encarnat per Russell Crowe– sense la música que l’acompanya des de les batalles a Germània fins a les lluites a mort a l’arena del coliseu de Roma.

  • HANS ZIMMER (Frankfurt 1957)

GLADIATOR

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

El director Ridley Scott va encarregar la música al seu compositor de capçalera, Hans Zimmer, un alemany procedent del pop molt hàbil en la combinació de les noves tecnologies i la sonoritat simfònica de tota la vida, li va regalar una de les partitures més rodones dels últims temps. Potser la primera gran banda sonora del segle XXI. Té poder d’evocació, remet a la llegenda, és contemplativa, sembla provenir de les arrels de la civilització i reverbera cap a l’eternitat. És música d’oració, de dignitat, d’herois morals. I és una altra gran fita en l’ús de la veu humana, fonamental per ressaltar que aquesta és una història precisament d’humans i no de déus, de la gent que estima i pateix. De gent remota que en diríem clàssica, però que s’assembla a nosaltres.

Un autèntic plaer veure com el director, dóna les instruccions pertinents un cop darrere d’un altre als cors i als membres de l’orquestra, fent repetir les vegades que creu necessari els fragments que no han sortit com ell voldria. Tot això sincronitzant el passi de la pel·lícula i amb la música interpretada en directe, amb l’ajut inestimable dels tècnics per tal de “rebobinar” fins al punt inicial de les repeticions.

Crec que fóra bo que aquestes sessions d’assaig, estiguessin algun cop obertes al públic que assíduament assisteix als concerts de l’OBC (abonats), almenys un o dos cops a l’any, per tal de què per ells mateixos comprovessin i poguessin entendre la complexitat de la Direcció per sincronitzar els sons dels instruments, les veus dels cantants i en aquest cas també la sincronització perfecte de la pel·licula que s’està projectant.

GLADIATOR la vàrem veure al cinema fa un munt d’anys i llavors no vaig donar tanta importància a la música que al llarg de la pel·lícula és gairebé sempre present…. potser de les 3 hores de la seva durada, solament en un quart d’hora de la mateixa no sona la música de fons.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

La veu de la soprano Clara Sanabras, aquest cop va estar reforçada per la seva amplificació; en aquest cas, calia per no ser engolida per la massa coral i orquestral i el resultat ens va semblar excel·lent. Molt bé també les dues corals que van participar, la Coral Polifònica de Puig-Reig i la Coral Carmina.

El director de l’orquestra aquesta vegada va ser el Californià Justin Freer, un director i productor de música cinematogràfica molt sol·licitat i reconegut com a compositor i director tant d’orquestres com de grups de cambra i festivals en sales de concert de tot el món. També és autor de les bandes sonores de pel·lícules independents i tràilers com ara Avatar, Ultimàtum a la Terra, Dragonball o Evolution. Ha dirigit orquestres com les simfòniques de Chicago, San Francisco i Sidney o les filharmòniques de Londres o Nova York.

Vam gaudir moltíssim d’aquesta possibilitat que l’Auditori ens va oferir i creiem cada vegada més que aquest tipus de concerts apropen a la música simfònica a un públic no acostumat a assistir als mateixos.

Us deixo un petit fragment de vídeo de menys de 3 minuts per tal de què podeu comprovar la complexitat de portar a terme amb èxit un concert d’aquestes característiques….

El pròxim concert de l’OBC dedicat al món del cinema serà els dies 1, 2 i 3 d’abril amb la projecció de la pel·lícula PIRATES DEL CARIB.

director: Justin Freer
soprano solista: Clara Sanabras
Coral Polifònica de Puig-ReigCoral Càrmina
Orquestra simfónica de Barcelona i Nacional de Catalunya – l’OBC

Gladiadors i cargol - 1

Quant a Miquel Gascon

Viatger-maniac i engrescat per aprendre el màxim de la cultura que es fa en la nostra estimada ciutat, Barcelona, ja sigui Teatre, Musica clàssica, Musiques del mon, Jazz, Opera, Cinema
Aquesta entrada s'ha publicat en Música contemporània i etiquetada amb , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Una resposta a – Concert de l’OBC – GLADIATOR LIVE (🐌🐌🐌🐌) – L’Auditori (assaig general) – 09/01/2016

  1. Retroenllaç: – Dansa / Concert – CAFÉ D’AUTOMNE – Claire Ducreux i Mayte Martin – L’Auditori – Sala Tete Montoliu (🐌🐌🐌🐌🐌) – 15/01/2016 | Voltar i Voltar

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s