Aquesta va ser, l’ultima representació teatral que vàrem poder veure l’any 2015 i va resultar tota una agradable sorpresa. LA IMPORTÀNCIA DE SER FRANK, es tracta d’una comèdia d’Oscar Wilde, amb un text molt ben elaborat, quasi perfecte i sense cap marge d’error. El va escriure l’any 1895 quan l’autor ja estava situat al cim de la seva carrera i potser ja no s’esperava d’ell cap text que sorprengues massa més de les seves obres anteriors, quan va arribar la sorpresa amb aquesta comèdia ubicada a l’Anglaterra de l’època victoriana.
El seu títol original d’aquesta obra és “The Importance of Being Earnest”; la seva traducció literal seria “La importància de ser seriós; el títol en anglès té un doble sentit que es perd en la traducció, ja que el nom «Ernest» i la paraula «Earnest» (seriós) són homòfons, és a dir sonen igual. És per aquesta raó que quan el títol es va traduir al català es va escollir, “La importància de ser Frank”, ja que en català el nom «Frank» i la paraula «franc» (honest) també sonen igual.
Va ser l’última comèdia que va escriure Wilde i està considerada un dels seus millors treballs. Es va estrenar per primera vegada en el 14 de febrer de 1895 al St. James ‘Theatre de Londres, tres mesos abans que Wilde fos condemnat a presó per indecència greu.
La trama es desenvolupa al voltant del personatge protagonista Jack, que s’inventa un germà fictici al qual anomena “Frank”, per poder anar a divertir-se a la ciutat quan vol fugir de la seva vida tranquil·la i respectable al camp, on exerceix com a tutor de la seva bella cosina Cecily. “Frank”, esdevé a la metròpoli, un jove dissolut i extravagant. No obstant això, l’objectiu del seu actual viatge a Londres és proposar matrimoni a la cosina del seu gran amic Algernon. La noia es llença entusiasmada a la proposta, però la mare, la temible Lady Bracknell, té altres plans per a la seva filla Gwendolen. Aquí comença un intrigant viatge de persecucions i embolics rere la confusa situació que ha creat la doble personalitat inventada per Jack.
Malgrat que les comèdies d’embolics no és potser el tipus de Teatre que més ens apassiona, aquesta vegada ens va atrapar i creiem que en bona part per la magnífica Direcció d’Emilià Carilla, que ha sabut traslladar aquest text a escena d’una manera força contemporània, àgil i entremaliada, malgrat que el seu argument està situat en una època de la que ens separa més de 100 anys.
És tot un luxe que en un petit Teatre com és el de l’Akadèmia, es puguin arribar veure fins a 8 actors a escena i encara més quan aquesta interpretació coral és realment magnifica, malgrat que evidentment destaquen les dels seus principals protagonistes, Marc Garcia Coté, Toni Mas, Enka Alonso i molt especialment la d’una increïble i esbojarrada Cecily protagonitzada de forma extraordinària per Sílvia Forns.
Menció també especial la de l’actor Jordi Vaquè, que malgrat no tenir un paper d’importància, ens va enamorar amb la seva expressiva mímica.
Una escenografia força senzilla amb pocs elements com poden ser un sofà d’època i un carro per servir el te i les pastes, per situar-nos a l’ambient de ciutat…. que es transforma ràpidament amb l’aparició d’un grapat de flors, que ens trasllada a l’ambient rural de la segona part. Una bona il·luminació i un estudiadíssim vestuari acaba d’arrodonir-ho tot.
Les entrades estaven exhaurides dimecres passat, la qual cosa ens indica clarament que el “boca-orella” i les xarxes socials, aquesta vegada han funcionat amb celeritat i ens demostra que quan una representació teatral paga la pena, els teatraires omplen les sales.
Retroenllaç: – La llista del millor TEATRE de l’any 2015 a VOLTAR i VOLTAR | Voltar i Voltar
Retroenllaç: – Resum de la temporada teatral 2015 – 2016 | Voltar i Voltar