– 脪pera – LUCIA DI LAMMERMOOR (馃悓馃悓馃悓馃悓 + 馃悮) de Gaetano Donizetti – Gran Teatre del Liceu – 02 i 04/11/2015

LUCIA DI LAMERMOOR聽茅s una de les 貌peres que potser conec millor i 茅s d’aquelles que gaudeixo molt铆ssim durant tota la representaci贸, des de la seva obertura fins que cau el tel贸. 脪pera en tres actes composta per Gaetano Donizetti sobre un llibret itali脿 de Salvatore Cammarano, basat en la novel路la The Bride of Lammermoor de Walter Scott. Va ser estrenada a N脿pols l’any 1835 i 3 anys despr茅s al Teatre de la Santa Creu de Barcelona.

Gran Teatre del Liceu - 1

脡s una de les principals 貌peres del bel canto i una de les cinc m茅s representades en la hist貌ria del Gran Teatre del Liceu, amb 277 representacions.

Esc貌cia. Entre dos clans enemics, neix l鈥檃mor. Lucia i Edgardo es juren en secret un vot de matrimoni. El germ脿 de Lucia, per allunyar-la del rival, li fa creure que Edgardo l鈥檋a oblidat i la fa casar amb un altre. Ella embogeix….i en un acte de bogeria, apunyala al llit nupcial el seu marit i llavors esdev茅 una de les escenes m茅s famoses del m贸n oper铆stic, la de la bogeria de Lucia, que acaba tamb茅 amb la seva mort. Edgardo en con猫ixer la not铆cia 茅s su茂cida per retrobar-se amb la seva estimada.

Lucia-di-Lammermoor 1

Aquesta vegada ens tocava anar-hi el dia de l’estrena amb l’afegit贸 de qu猫 era un dels esdeveniments m茅s esperats de la temporada… el primer cop que el paper d’Edgardo era interpretat per Juan Diego Fl贸rez… hi havia molta expectaci贸, que malauradament es va convertir en una immensa decepci贸, un cop vist el resultat el dia de l’estrena.

Vaig tenir la sort de ser convidat a un dels assajos generals per Teatre Barcelona el dia 2, en el que actuaven els solistes del segon repartiment聽i d’aquesta manera poder comparar els dos cast. El dia de l’assaig vaig trobar que en conjunt les veus dels solistes estaven m茅s equilibrades que les del cast principal i vaig gaudir molt m茅s a l’assaig, que el dia d’estrena malgrat聽les grans figures anunciades.

El jove tenor Ismael Jordi em va agradar molt铆ssim mes que el del molt reconegut i esperat Juan Diego Fl贸rez, que per mi va estar la gran decepci贸 de la nit de l’estrena, amb un volum de veu esc脿s que quedava eclipsat quan cantava juntament amb la soprano Elena Mosuc; fins al darrer acte Fl贸rez no va demostrar qui era, reservant-se per l’煤ltima 脿ria…. i aqu铆 si, es va posar el p煤blic a la butxaca. (just per rebre els esperats aplaudiments del final)

Lucia-di-Lammermoor 4

La comparaci贸 de les veus de les sopranos, la va guanyar Elena Mosuc, encara que Mar铆a Jos茅 Moreno tamb茅 em va agradar molt, tant en la veu com sobretot amb la seva magn铆fica interpretaci贸 com a actriu, molt m茅s cre茂ble que la de Mosuc, que va estar for莽a m茅s freda.

En el paper d’Enrico, tamb茅 em va agradar m茅s la veu del bar铆ton Giorgio Caoduro (del segon repartiment) que el de Marco Caria; en el cas de Raimondo, per mi un va haver-hi un empat entre el baix-bar铆ton Marko Mimica i Sim贸n Orfila, ja que els dos em van agradar for莽a.

La direcci贸 musical de Marco Armiliato, em va agradar encara que en algun moment no va encertar en dirigir l’orquestra amb un ritme descompensat amb les veus dels solistes i el cor…. i el dia de l’estrena el volum excessiu de la m煤sica tapava a estones la veu dels solistes. Una 貌pera que permet al cor lluir-se…. i de nou, sota la direcci贸 de Conxita Garcia ho va aconseguir amb moments de “gallina de piel”.

Lucia-di-Lammermoor 2

La posada en escena la vaig trobar espectacular, malgrat que alguns l’acusen de massa est脿tica, cosa de la qual discrepo totalment. 脡s cert que l’escenografia, conformada per una torre inclinada met脿l路lica i de vidre, va ser l’煤nic element visible durant tota la representaci贸, per貌 en aquest cas una molt bona il路luminaci贸, aconseguia transformar-la constantment, segons el que volia representar cada una de les escenes…. blau per l’escena d’amor de Lucia i Edgardo, carabassa per la tra茂doria de Enrico, groc per l’escena de les noces, vermell per l’assassinat d’Arturo i blanc esclatant per l’escena final de Edgardo al Cementiri.

Em va agradar molt el moviment del cor i dels solistes per l’escenari i sobretot per les quatre plantes de la torre inclinada, amb imatges impactants i espectaculars. Per altra banda em va impactar la imatge po猫tica i omnipresent de l’actriu que interpreta el “fantasma”, que es mou molt lentament per l’espai esc猫nic, mentre la resta de personatges resten quiets, gaireb茅 palplantats.

Assaig Lucia di Lammermoor - 1

Salutacions del assaig de Lucia di Lammermoor

Aquesta vegada m’hi quedat amb les ganes de valorar aquesta producci贸 oper铆stica amb la m脿xima qualificaci贸 Voltaire de 5 cargols, per貌 la gran decepci贸 de Juan Diego Fl贸rez en el seu debut mundial en el paper d’Edgardo, no m’ho ha perm猫s. Tot i aix铆 he gaudit molt铆ssim aquesta vegada, especialment per la m煤sica de Gaetano Donizetti, per貌 tamb茅 per la gran qualitat de la seva posada en escena.

LUCIA DI LAMMERMOOR de聽Gaetano Donizetti
Direcci贸 Musical:聽Marco Armiliato
Direcci贸 d’Escena:Damiano Michieletto
Repartiment: 聽Mar铆a Jos茅 MorenoElena Mosuc (Lucia di Lammermoor) //聽Ismael JordiJuan Diego Fl贸rez (Edgardo) //聽Giorgio Caoduro –聽Marco Caria (Enrico) //Marko MimicaSim贸n Orfila (Raimondo) // 聽Albert Casals (Arturo) //聽Jorge Rodr铆guez Norton (Normanno) //聽Sandra Ferr谩ndez (Arturo)
Escenografia:聽Paolo Fantin // Vestuari:聽Carla Teti // Il.luminaci贸:聽Martin Gebhardt
Actriu que interpreta el “fantasma” – Georgina de Yebra /聽Mar铆a Comes Sampedro
Orquestra Simf貌nica i Cor del Gran Teatre del Liceu
Producci贸:聽Opernhaus Z眉rich

Cargol i ganivet

2 thoughts on “– 脪pera – LUCIA DI LAMMERMOOR (馃悓馃悓馃悓馃悓 + 馃悮) de Gaetano Donizetti – Gran Teatre del Liceu – 02 i 04/11/2015

  1. Retroenlla莽: – La llista del millor TEATRE de l’any 2015 a VOLTAR i VOLTAR | Voltar i Voltar

  2. Retroenlla莽: – Resum de la temporada teatral 2015 – 2016 | Voltar i Voltar

Leave a Reply