– Teatre – THE BLIND POET (馃悓馃悓馃悓馃悓 + 馃悮) – (inauguraci贸 del Festival TNT Terrassa) – Teatre Principal Terrassa – 01/10/2015

Ens v脿rem assabentar a m茅s de 15.000 quil貌metres de Barcelona que la inauguraci贸 de la聽8ena聽edici贸 del Terrassa Noves Tend猫ncies, s’obriria amb un nou espectacle de la molt anomenada companyia belga聽Needcompany,聽THE聽BLIND聽POET聽(Poeta cec), una creaci贸 escrita,聽escenografiada聽i dirigida per Jan聽Lauwers; avui en dia per sort, les noves tecnologies ens permeten adquirir les entrades des de l’altra punta del m贸n…. i aix铆 ho vam fer, aconseguint una preuada segona fila de platea.

The BLIND POET

Va ser el primer cop que trepitj脿vem el Teatre Principal de Terrassa i solament per aquesta ra贸 ja va pagar la pena ….. per貌 per sort l’espectacle ens va fascinar des de gaireb茅 el primer moment, despr茅s de viure l’impacte desconcertant dels primers 10 minuts on la primera actriu que va sortir a escena es va passar cridant el seu nom repetidament “Grace聽Ellen聽Barky” i despr茅s corejada per la resta dels seus companys; un moment de desconcert total on els espectadors no sabien si realment es tractava d’una presa de p猫l….. per貌 NO.

The Blind Poet - Terrassa - Voltar i Voltar - 1-imp

POETA CEC, es tracta d’una producci贸 realment fascinant, en el que es barreja un munt d’arts esc猫niques, encara que en un primer moment sembla una borratxera causada per una intoxicaci贸 de聽LSD, amb molta, molta i molta provocaci贸…. en el que sembla un llarg聽fotiment聽d’escenes inconnexes, per sort es va transformant en un grandi贸s espectacle amb una gran posada en escena, en la que participa d’una manera important la m煤sica en directe, creada per l’ocasi贸 per聽Maarten聽Seghers, per貌 tamb茅 forma part聽la dansa, el Circ i el Teatre amb una escenografia聽impactant que no deixa als espectadors en cap cas indiferents.

La concepci贸 inicial de l’espectacle es basa en l’estudi dels arbres geneal貌gics dels artistes de la seva companyia, per tal d’escriure una hist貌ria basada en les seves diverses nacionalitats, cultures i lleng眉es i a trav茅s d’escenes on es demostra que la puresa de les cultures 茅s un mite i que des de sempre degut a les “migracions”, les cultures estan en una constant transformaci贸 cap a un m贸n cada vegada m茅s globalitzat. Unes cultures en constant lluita per salvar la seva identitat (ara mateix 茅s el que est脿 passant entre Catalunya i Espanya), una lluita que t茅 molt de “canibalisme” per voler anul路lar la cultura rival, intentant menjar-se i聽anul路lar聽l’altre.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Despr茅s d’escenes on descobrirem una dona Indon猫sia per貌 d’arrels xineses (Grace Ellen Barkey), ens聽trobarem amb l’煤ltim聽xamam聽(Maarten聽Seghers), per聽passar聽a la cultura vikinga noruega (Hans聽Petter聽Mel酶聽Dahl) i acabar la primera part聽de l’espectacle聽amb la hist貌ria聽d’Anna聽Sophie聽Bonnema.

Per貌 va ser a la segona part on tot va lligant,聽despr茅s que聽ens parli聽Beno卯t聽Gob聽des d’un supermercat de Lieja,聽Jules聽Beckman聽un “cowboy” ja barreja de cultures que ens explica l’arrel can铆bal de l’home, amb guerres fratricides, com la dels nazis contra els jueus, la revoluci贸聽bolxevic聽o tantes altres, plasmades visualment a l’escenari amb聽dues聽columnes que molt b茅 poden representar diferents imperis lluitant amb llances com si es tractessin de cavallers medievals.; despr茅s vindr脿 la cultura tunisiana amb聽Mohamed聽Toukabri聽que ens parla d’homes tuaregs que portaven vel a la cara o de qu猫 vol contractar un conegut metge irani脿 per fer-se una operaci贸 d’est猫tica al seu nas ….. acabant retrocedint mil anys en el temps per reflexionar sobre la noci贸 d’identitat en l鈥檃ctual Europa multicultural.

脡s llavors quan es remunta als textos dels segles X i XI del poeta siri脿 cec Abu al ‘ala al Ma’arri…

Si la ment 茅s incerta,
ell se sent aclaparat pel m贸n,
un home besat suaument per una puta.
Si la ment s’ha convertit en confian莽a,
llavors el m贸n 茅s una gran dama,
que rebutja la car铆cia dels seus amants.

Abu al ‘ala al Ma’arri (aproximadament l’any 950)

…aix铆 com tamb茅聽acaba mencionant la poetessa andalusa del segle XI,聽Wallada聽bint聽al聽Mustakfi, que descriuen un moment en qu猫 les dones ocupaven llocs de poder i l鈥檃teisme era perfectament normal, 猫poca en la qual Par铆s era encara una ciutat de prov铆ncies i Carlemany un analfabet notori. Per貌 la hist貌ria l’escriuen els vencedors… i aquests han estat els homes.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Quantes mentides explicades pels homes i accidents han determinat en realitat el curs de la hist貌ria coneguda? No es coneix massa sobre el poder de les dones fortes que llan莽aven聽pedres i terra a la foguera.

Un espectacle molt visual i pl脿stic ple de simbolismes, no sempre comprensibles per l’espectador mitj脿, per貌 segons el meu punt de vista aix貌 茅s bo per la cultura, perqu猫 es tracta d’un tipus de Teatre que no finalitza en el seu聽The聽End聽esc猫nic, sin贸 que deixa a l’espectador meditant molta estona …fins聽i tot forces dies amb el que ha vist. Cada un de nosaltres veiem un o un altre significat, que potser no coincideix amb el que l’autor ha volgut explicar.

L’espectacular final d’aquest fascinant espectacle mostra una grandiosa massa聽negre聽que va creixent i que sembla es menja a les persones…. la meva visi贸 茅s que es tracta de simbolitzar les creences religioses, que s贸n l’aut猫ntic c脿ncer que ha malm猫s totes les cultures, un c脿ncer manipulat des聽del聽poder i que arrasa amb la llibertat de la humanitat, tinguin la cultura i la nacionalitat que tinguin.

Els habitants de la terra es divideixen en dos
Els que tenen esperit per貌 no religi贸
I els que tenen religi贸 per貌 no esperit.

Abu al ‘ala al Ma’arri

El Futur de la humanitat simbolitzada en la dona pujada de nou al cavall que torna a agafar les rendes del poder per transformar de nou el m贸n, ara encara en mans dels homes.

Senzillament, Brutal!!!

Forces aplaudiments en acabar la representaci贸 i tamb茅 molt, per貌 molt p煤blic聽desconcertat a la sortida, sense saber que opinar, potser per por a fer el rid铆cul.

Aquesta presentaci贸 amb diapositives necessita JavaScript.

Text, direcci贸 i escenografia:聽Jan Lauwers
M煤sica:聽Maarten Seghers
Repartiment:聽Grace Ellen Barkey, Jules Beckman, Anna Sophie Bonnema, Hans Petter Mel酶 Dahl, Beno卯t Gob, Maarten Seghers, Mohamed Toukabri
Vestuari:聽Lot Lemm /聽Ajudant de direcci贸 i dramat煤rgia:聽Elke Janssens
Producci贸:聽Marjolein Demey i Kurt Bethuyne
Una producci贸 de Needcompany en coproducci贸 amb Kunstenfestivaldesarts, KunstFestSpiele Herrenhausen, FIBA 鈥 Festival Internacional de Buenos Aires, K眉nstlerhaus Mousonturm
Poesia i cargol

Poesia i cargol

Quant a Miquel Gascon

Viatgerman铆ac i Teatraire de Pro, engrescat per gaudir al m脿xim de les activitats culturals que es realitzen a Barcelona i Catalunya, ja sigui teatre, m煤sica, 貌pera o cinema.
Aquesta entrada s'ha publicat en Circ, Dansa, Teatre, Teatre Musical i etiquetada amb , , , , , , , , , , , , . Afegiu a les adreces d'inter猫s l'enlla莽 permanent.

2 respostes a – Teatre – THE BLIND POET (馃悓馃悓馃悓馃悓 + 馃悮) – (inauguraci贸 del Festival TNT Terrassa) – Teatre Principal Terrassa – 01/10/2015

  1. Retroenlla莽: – La llista del millor TEATRE de l’any 2015 a VOLTAR i VOLTAR | Voltar i Voltar

  2. Retroenlla莽: – Resum de la temporada teatral 2015 – 2016 | Voltar i Voltar

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s