– Concert OBC (3/16) – PEER GYNT, un compte il.lustrat (****) – L’Auditori – 23/11/2014

Feia més d’un mes que no assistíem pas a cap concert de l’OBC, ja que hem hagut de fer alguns canvis en els concerts que ens pertocaven al nostre abonament, especialment per tal d’estar disponibles en les dates intensament viscudes a Catalunya en les ultimes setmanes, i molt en especial el 9N, que de ben segur marcaran un abans i un després a la història de la nostra nació.

Peer Gynt - L'Auditori1-imp

No podíem escollir un millor concert pel nostre retorn a la normalitat dels concerts matinals dels diumenges; sota el nom de “PEER GYNT, un compte il·lustrat”, aquest és un dels quatre concerts especials del cicle “Música de cinema i espectacle” que ha estat la novetat d’enguany.

1 – CARL NIELSEN (Norre-Lyddelse 1865 – Copenhagen 1931)

Helios. Obertura, op.17

Va ser escrita durant unes vacances a Grècia, pel que segurament és el compositor més famós de Dinamarca; una lluminosa obertura que retrata la llum de la mediterrània i el sol del mar Egeu, però amb una base programàtica que el mateix compositor inclou a la seva partitura: “Silenci i obscuritat, ja que el sol s’aixeca amb un alegre cant d’esperança, recorre el seu camí daurat i desapareix dolçament al mar”.

Peer Gynt - L'Auditori2-imp

2 – CAMILLE SAINT-SAËNS (Paris 1835 – Algiers 1921)

Concert en La menor pera violoncel I orquestra núm. 1 op.33

Amb aquest concert, es trenca amb els tòpics de què el compositor Saint-Saëns va ser fred i massa acadèmic. En aquesta partitura, el virtuosisme adquireix un gran valor expressiu explorant totes les possibilitats del violoncel en un diàleg enriquidor amb l’orquestra.

.
Peer Gynt - L'Auditori4-imp
El solista va ser el català PAU CODINA (Barcelona 1988), que malgrat la seva joventut, és un dels grans virtuosos del violoncel. Va iniciar els estudis amb aquest instrument a Manlleu quan tenia tan sols 5 anys i tot seguit va continuar els seus estudis a Londres i Brussel·les. Torna a Catalunya amb una carrera ben treballada i amb nombrosos premis internacionals. En aquest concert en Pau es va posar al públic de la seva terra a la butxaca i l’èxit va ser absolut, veient-se forçat a fer alguns bisos.

3 – EDVAR GRIEG (Bergen 1843 – 1907)

Peer Gynt: a geography of lies – textos d’Henrik Ibsen

Les desventures de l’entremaliat Peer Gynt pugen a l’escenari com mai abans no ho havíem vist: orquestra i vídeo s’uneixen en una producció exclusiva amb segell noruec.
Edvard Grieg va ser el compositor noruec per excel·lència, i algunes de les seves obres van assolir la internacionalitat ben aviat. És el cas de la música que va compondre per a l’obra teatral Peer Gynt d’Henrik Ibsen, plena d’encant, de contrastos i de melodies que han esdevingut molt populars.

L’OBC va sonar de meravella sota la batuta d’un dels més prestigiosos directors d’orquestra noruecs, EIVIND AADLAND. … i és que és lògic que hagi estat un director d’aquest país, ja que aquest Peer Gynt és sense cap mena de dubte, l’obra emblemàtica de Noruega. Recordo que quant l’Imma i jo vàrem visitar Noruega l’any 1993 amb l’autocaravana que abans teníem, a l’entrada al país l’estat Noruec ens va obsequiar a la mateixa frontera d’un CD amb aquesta composició de Edvard Grieg.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Voldria mencionar també la gran qualitat que va incorporar en la seva actuació, la soprano ELENA COPONS, que va intervenir en els últims passatges.

Pel que fa a la incorporació del vídeo a dues pantalles per damunt de la sala, simplement en va encuriosir, encara que no em va acabar d’agradar la proposta del pintor, escultor, artista gràfic… ALEXANDER POLZIN (Berlín 1973); vaig trobar que les composicions pictòriques tenien un colorit massa pastel, sense gairebé contrast, amb molta natura morta, aranyetes desfilant per les pantalles i cap dels paisatges meravellosos d’aquelles terres nòrdiques, que almenys a mi m’evoca aquesta composició.

Si voleu escoltar el concert sencer, cliqueu en aquest link

ORQUESTRA SIMFÒNICA DE BARCELONA I NACIONAL DE CATALUNYA
Eivind Aadland, director
Elena Copons, soprano
Pau Codina, violoncel / Alexander Polzin, escenògraf i il·lustrador / Claudia Rohrmoser, animació / Benjamin Hohnheiser, animació / Nicola Minssen, productor / Producció de Maestro Arts, encarregat per l‘Orquestra Filharmònica de Bergen

cello i cargol

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.