– Teatre – CONFIDÈNCIES A AL.LÀ (****) – Sala Atrium – 08/11/2014

La Companyia Sala Atrium, ha tingut un gran encert en l’elecció d’un gran i colpidor text de la jove dramaturga Saphia Azzedin; segurament bona part de l’èxit d’aquesta producció teatral és aquesta elecció, però cal parlar també d’una proposta escènica arriscada i molt treballada, utilitzant una forma de narració que no es veu gaire sovint…. un monòleg a dos veus, protagonitzat per dos extraordinàries actrius catalanes, Judith Farrés (que nosaltres acabem de descobrir en aquest treball) i Mireia Trias, a la que ja vàrem veure a “Litoral”  al Romea, i també a “Jaz”  a la Sala Atrium.

Jbara viu a les muntanyes d’un país del Magreb, amb els seus pares, cinc germans i germanes i les seves ovelles. Reduïda al rang de criada per un pare ignorant i brutal,  a vegades es prostitueix per alguns dolços i un iogurt de magrana. És bonica, però no ho sap. En un poble on les dones, literalment, no són Res, encara no ha après que la seva bellesa és poder. Fins al dia en què una maleta cau d’un cotxe d’uns turistes americans i li revela un altre món. El camí que emprendrà serà radicalment diferent.

IMG_9262.JPG

Un testimoni implacable de l’opressió. Un crit de revolta. Però també, més enllà de la desesperació i la misèria, l’aclaparadora oració d’una dona que es manté dempeus davant Déu i davant els homes. Una mirada lliure, vital i irònica de les veritats imposades, siguin veritats religioses, polítiques o culturals.

L’escenografia ens va sorprendre per la senzillesa i especialment pel seu intens color vermell, que inunda tot l’espai escènic, inclòs l’únic element que incorpora…. un sofà també vermell a la dreta; a la part esquerra una taula de so, a partir de la qual una de les actrius, tecleja els mecanismes adients per tal de provocar sorolls, música i efectes sonors que s’incorporen a l’acció, en una comunió perfecte i sorprenent; un altre encert el d’aquesta inclusió d’elements acústics i cançons cantades en directe que alleugen molt la pressió quasi insofrible del text, per la seva brutal cruesa. Segons la mateixa directora de la producció, el color vermell pot donar una imatge per tal de remarcar l’infern, la passió o la prostitució a la qual es veu avocada la protagonista.

El tractament, del que sembla un diàleg entre les dues actrius, és en realitat un diàleg que la protagonista es fa amb ella mateixa, com si és tractes d’un desdoblament entre la persona física i la seva consciència. Ens va agradar molt aquesta mirada d’un sol personatge interpretat alternativament per dues actrius que a vegades fins i tot es corregeixen o incriminen.

IMG_9261.JPG

Molt bé el treball de les dues actrius, encara que haig de valorar més positivament, i sols des de la banda de la interpretació, a Mireia Trias, perquè és la que porta més valor en el personatge; en realitat les dues actrius es reparteixen una mica els papers, i Judith Farrés aporta més pes a la balança de la composició i interpretació musical; val a dir que l’espectacle no seria el mateix si qualsevol de les dues no participés.

Per resumir-ho, crec que ha estat un dels espectacles que mes m’ha aportat des del punt de vista de la Direcció i posada en escena, dels últims mesos; el text per altra banda és meravellós i això a pesar de la seva duresa extrema, ja que està farcit per tot arreu d’una gran sensibilitat.

No m’estranya pas, la bona resposta del públic, omplint gairebé cada representació; encara que oficialment són els últims dies que es podrà veure a la sala Atrium, auguro sense por a equivocar-me que aquesta producció es podrà veure molts més dies, sigui prorrogant les dates o bé presentant-la de nou en unes pròximes dates.

Per si de cas, correu a comprar les entrades.

IMG_9264.JPGSaphia Azzedine, nascuda l’any 1979 a Agadir, Marroc; la seva una mare marroquina-francès (Normandia) i el seu pare originari de Figuig, Marroc. Ella va passar la seva infantesa a Agadir i a 9 anys va anar a viure a la localitat francesa de Ferney-Voltaire, a la frontera amb Suïssa.

Actualment està considerada una novel·lista d’èxit, a partir del seu primer llibre, que precisament va estar aquest “Confidences à Allah“, però també ha treballat en el món del cinema com a actriu, guionista i directora. La seva bibliografia és la següent:

  • 2008Confidences à Allah
  • 2009Mon père est femme de ménage
  • 2010La Mecque-Phuket
  • 2011Héros anonymes
  • 2013Combien veux-tu m’épouser ?

CONFIDÈNCIES A AL.LÀ

Autora :  Saphia Azzeddine
Companyia Sala Atrium
Direcció, Traducció i Dramatúrgia :  Magda Puyo
Repartiment :  Mireia Trias i Judit Farrés
Composició musical:  Judit Farrés / Vestuari : Gloria Viguer / Il·luminació:  Maria Domènech / Escenografia :  Ramon Simó / Fotografia: Cristina Sánchez /  Disseny gràfic:  Lluís Ferrer /  Producció executiva: Agnès Padrós

IMG_9265.JPG

Quant a Miquel Gascon

Viatgermaníac i Teatraire de Pro, engrescat per gaudir al màxim de les activitats culturals que es realitzen a Barcelona i Catalunya, ja sigui teatre, música, òpera o cinema.
Aquesta entrada s'ha publicat en Teatre i etiquetada amb , , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a – Teatre – CONFIDÈNCIES A AL.LÀ (****) – Sala Atrium – 08/11/2014

  1. Nona ha dit:

    A mi em va agradar moltíssim i us la volia recomanar. Veig que ja la teníeu en ment i que us ha causat la mateixa bona impressió que a mi. Les actrius estan fantàstiques i es complementen molt bé. Un guió punyent que et fa sortir del teatre donant gràcies per haver nascut en aquesta part del món. Espero que prorroguin perque és una obra que val molt la pena.

    M'agrada

    • Imma Barba ha dit:

      Era una obra que al primer moment ens va cridar l’atenció, però de vegades, i ja sabem que sembla mentida, no podem quadrar l’agenda, no és la primera que ens haguéssim perdut una obra per falta de temps i per voler estar en tot, però per sort …. finalment un forat …. i un encert 100%.

      M'agrada

  2. Imma C. ha dit:

    CONFIDÈNCIES A AL.LÀ ha quedat finalista al Premi BBVA de Teatre 2015, l’hem vista i ens ha tocat l’ànima i el cor.
    Testimoni directe de l’opressió de les dones, tot amb humor, música, moviment. Un crit a la societat en què dones com la protagonista (Jbara) han de viure.
    Les actrius Mireia Trias i Judit Farrés defensen uns papers molt difícils, grans actrius. La directora Magda Puyo ha donat forma a una obra complexa i amb denúncia. Excel.lent!

    El mes que ve torna a la Sala ATRIUM. Una sort haver-la vista.

    Bon Teatre!

    M'agrada

    • Miquel Gascon ha dit:

      Ja fa 5 mesos que la vàrem veure i encara recordo el que ens va impactar. Realment pot ser considerada una de les produccions teatrals més importants de la temporada.

      Primera notícia de què torna a la Sala Atrium. Ens alegrem per elles.

      Una abraçada

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s