– Òpera – CENDRILLON de Jules Massenet (La Ventafocs) – (*****) – Gran Teatre del Liceu – 20/12/2013

Publicat per

Divendres passat, abans de tot el seguit de festes nadalenques, varem assistir a l’estrena de l’òpera CENDRILLON de Jules Massenet al Gran Teatre del Liceu.

Cendrillon - Liceu-imp

cendrillon_liceuNo es tracta d’una òpera massa coneguda a casa nostre i tampoc està catalogada com una de les òperes amb la musica mes equilibrada, ja que encara que té moments bellíssims, te d’alta baixos que li treuen força musical. Però,  aquesta producció l’he trobat molt encertada fins el punt de valorar-la amb la màxima puntuació de “Voltar i Voltar”…..  5 estrelles i ben merescudes. Potser la millor posada en escena que hem vist al Liceu en molts anys. L’espectacle perfecte !!!

La partitura de Jules Massenet ho deixa ben clar: Cendrillon és un conte de fades. Laurent Pelly va optar per no resistir-s’hi i va crear un espectacle en el qual deixar-se dur per la fantasia. Un elegant pastitx de fin-de-siècle –que combina la melangia i l’humor, l’element naïf i el poètic, l’estil galant del XVIII i la lleugeresa de Rossini– serveix d’evocador abric sonor per a un muntatge que recorda, per la seva sumptuositat, l’opereta francesa, i pel seu sentit de la màgia i la sorpresa, un títol clàssic de Disney, alhora que evita l’ensucrat embafament amb una pinzellada d’ironia. Encertats trets de còmic. Pelly ret homenatge a Perrault i al seu imperible conte de La Ventafocs. La posada en escena és un llibre de contes de fades que pren vida. La literatura, la música i la posada en escena s’uneixen per crear un univers amable i encantador.

El conte de Perrault “La Ventafosc” va estar present amb la màgica posada en escena que va jugar amb tots els elements de la narració, el mon fantàstic i el real, l’humor gens cursi, la maldat i la puresa, però sobretot l’espectacular vestuari ple de color i fantasia, que deixava al public bocabadat a cada escena….. especialment en les escenes del ball a Palau i la de la desfilada de pretendents del príncep “blau” i la sabata de vidre.

Cendrillon - Liceu 2

L’escenografia sota el meu punt de vista, excel·lent.  Basada en uns simples parets movibles de tons suaus, com si es tractessin de mampares, que convertien l’escenari en un munt d’escenes que posseïen una gran perspectiva… i on apareixien i desapareixien a traves de portes laterals, els personatges en un esclat de colors i formes inimaginables.

Cendrillon - Liceu 3

Insuperable la interpretació de Cendrillon per la gran, gran i gran  Joyce DiDonato; també va triomfar en el paper de la madrastra, Ewa Podles, encara avui en dia en possessió d’una gran veu i que ajudada per una interpretació força còmica, transformava la “maldat” del seu personatge en pura diversió i tendresa. Increible també la veu de Annick Massis en el paper de la fada, que també va ser molt ovacionada. El paper de príncep blau, interpretat per una dona, per expresa voluntat del compositor, el va defensar Alice Coote, que encara que va estar prou be, no em va acabar de convéncer. Molt aplaudit també, en Laurent Naouri, (en el paper de pare), però vocalment molt lluny dels principals protagonistes.  Molt encertades les germanastres Cristina Obregon i Marisa Martins.

Cendrillon - Liceu 1

En general el nivell vocal de tots els cantants va superar totes les expectatives d’aquesta producció, que no m’importaria gens tornar a repetir.

Al finalitzar l’espectacle, les aclamacions al mestre Andrew Davis , a l’orquestra, el cor, al director d’escena Laurent Pelly i a l’insuperable repartiment van estar plenament justificades.  Va ser l’apoteosi !!!

Cendrillon - Liceu 4

DIRECCIÓ MUSICAL: Andrew Davis – DIRECCIÓ D’ESCENA: Laurent Pelly – ESCENOGRAFIA: Barbara de Limburg – VESTUARI: Laurent PellyJean-Jacques Delmotte – IL·LUMINACIÓ: Duane Schuler – COREOGRAFIA: Laura Scozzi
Cendrillon: Joyce DiDonato – Mme. de la Haltière: Ewa Podles – Príncep blau: Alice Coote – La fada: Annick Massis – Noèmie: Cristina Obregón – Dorothée: Marisa Martins – Pandolfe: Laurent Naouri  – El rei: Isaac Galán  –  Degà de la facultat:  Jordi Casanova –  Mestre de cerimònies: Toni Marsol  – El primer ministre: Manel Esteve  – Criat: Beñat Egiarte  – Esperits: Ana Puche  – Núria VilàMaria MiróMariko YokoyamaMarta Valero –  Laura Vila.
NOVA COPRODUCCIÓ: Gran Teatre del Liceu / Royal Opera House Covent Garden (Londres) / Théâtre Royal de la Monnaie (Brussel·les) / Opéra de Lille
Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu
_______________________________________________________________
– Gran Teatre del Liceu – Preu de 238,75 € a 12,25 €  – ( abonament  30 € )
_______________________________________________________________

Cargol Fantastic

6 comments

  1. Sens dubte serà un dels èxits de la temporada (sinó el que més) liceística, tant per la posada en escena com per la interpretació. Per a mi, excelses DiDonato i Massis, i a un altíssim nivell la resta. Pocs teatres del món es poden permetre aquest repartiment i cal dir-ho de la mateixa manera que ens queixem d’altres coses.
    Una abraçada amics

    M'agrada

  2. BON ANY !!!!!!!!!!!!!!
    L’obra ens va agradar molt,ha estat un altre versió que hem pogut veure de la Ventafocs,ja que fa uns anys vam anar al Liceu a veure “La Cenerentola” i en aquella ocasió si que vam poder veure a primeres figures com Juan Diego Florez (príncep) i a la Joyce Didonato (la Cerentola) ; aquest cop era en dia de preus populars i la veritat és que ens va agradar força,també us haig de dir que no som gaire entesos en qüestió de qualitat de veus,si que coneixem les grans figures,però la veritat és que vam gaudir moltíssim d’aquesta òpera.
    Felicitats a Laurent Pelly per la direcció d’escena i vestuaris,que realment són magnífics.
    L’escenografia la vam trobar molt original,ens va encantar !!!!!!!
    La nostre “Príncep Blau” (Michèle Losier) ens va agradar molt,la “Fada” (María José Moreno) va destacar per sobre de tots,va ser GENIAL !!!!!! i per últim la nostra “Cendrillón ” va estar correcte.
    Les dues germanastres molt divertides i amb unes veus molt maques.La Cristina Obregón ja la vàrem veure a “La Cerentola”,també fent el paper de germanastre.
    Em feia molta il.lusió veura aquesta obra i la veritat ha merescut la pena.
    Una abraçada.

    M'agrada

    1. No se si sereu entesos en la qüestió, tal com dieu… però crec que aquesta vegada l’heu encertada, ja que amics nostres que han vist els dos repartiments ens han comentat que el segon estava prou bé. Com dieu, tan la posada en escena com l’escenografia és de les millors que s’han vist mai al Liceu.

      Ens alegrem molt de què us hagi agradat. L’òpera és com una droga…. i si a poc a poc t’enganxes, desprès no saps estar sense anar.

      Una abraçada

      M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.