– Teatre – GREC 2013 (6) – TRAGÈDIES ROMANES (*****) (en llengua neerlandesa) – Teatre Lliure – Fabiá Puigserver – 06/07/2013

Per MIQUEL GASCON

Amb una mica de retard i ja quant la crònica ha perdut  una mica el seu interès d’immediatesa, em poso a escriure una de les cròniques de Teatre que mes m’han satisfet.

Tragedies romanes - programaJa s’ha llegit prou d’aquesta producció en tots i cadascun dels cercles teatraires de casa nostre… i la veritat és que es difícil no repetir arguments que poden sonar a massa trillats.

Jo qualificaria aquesta producció teatral de excepcional i no em posaré a afegir-li masses adjectius mes, perquè no es pot expressar amb paraules  el que varem viure els que per sort varem assistir a una de les seves 3 úniques representacions a la Sala Fabià Pugserver del Teatre Lliure.

Dins d’uns anys, podrem dir “JO VAIG SER-HI” quant recordem aquest muntatge holandès, que ens va visitar, en ocasió del GREC2013.

Qualsevol persona que llegeixi aquesta crònica  i desconegui la producció, li semblarà que m’he tornat mes boig del que ja estic….. però reitero que es del millor que he pogut veure en Teatre al llarg dels ultims anys.

No entendrà el lector, per exemple que la producció duri quasi be 6 hores sense entreactes i encara menys que els actors parlin en holandès i per tant els espectadors es vegin en la necessitat de passar-se 6 hores llegint el text en català a partir d’una multitud de pantalles repartides dins de la sala, al escenari i fora d’ell, com per exemple a la terrassa exterior o als bars situats al vestíbul del Teatre.

Sota el títol de “TRAGÈDIES ROMANES”, s’interpreten ni mes ni menys que 3 obres de SHAKESPEARE en el ordre següent :

1 – CORIOLÀ

2 – JULI CÈSAR

3 – ANTONI i CLEÒPATRA

Fotografies de JOSEP AZNAR – Web Grec2013

El muntatge i la posada en escena es de treure’s el barret i no tornar-te’l a posar en moltes i moltes setmanes….vídeo en directe, teatre pur, muntatges cinematogràfics d’imatges que estan veient on line dins de la sala i que arriben a desvirtuar-les o inclús a manipular fusionat espais diferents….. cine o  el que semblen series de TV dins del Teatre, noticies del mon exterior, …. piulades de twiter dels espectadors contestades per altres del mon exterior, algunes retransmeses a la enorme pantalla que presideix l’escenari, … musica tronadora interpretada en directe a banda i banda del espai escènic, efectes sonors, llums estroboscòpiques, desnivells, barres de bar on els espectadors poden accedir dins del escenari per consumir allà mateix… sofàs on et pots asseure i veure les obres des de el punt de vista dels actors, veure com els maquillen, com s’editen les imatges…  de fet l’Imma i jo varem sopar al escenari i per una bona estona varem formar part del mateix espectacle.  Promoció fins i tot de la utilització dels mòbils  per twitejar i fer fotografies en total llibertat “durant la representació”  de fet L’ESPECTACLE TOTAL, mes encara que una òpera en la que un dels components principals es el mateix públic convidat a participar activament.

Algú podria pensar que l’entusiasme dels que varem viure tot allò es degut tan sols a la forma de viure el Teatre des de dins…. però ja us haig d’avançar que aquest visió es errònia, ja que les interpretacions dels actors son FORA de MIDA i el millor de tot plegat.   Res a veure amb el ultim JULIO CESAR que fa poques setmanes varem patir a Barcelona.

.

Els actors de TONEELGROEP AMSTERDAM, cada un d’ells interpreta el … o els papers que li assigna el seu director IVO VAN HOVE d’una manera apassionada, com si amb allò sel’s anés la vida….. respectant el text però aproximant aquets títols Shakespearians  al dia d’avui, contemporanitzant-los  al màxim sense que gairebé t’adonis en mil i un detalls difícils de reflexar-los en un espai petit com aquest…. com per exemple el tractament que sen fa del vestuari del homes utilitzant vestits i corbates,  tacons i vestits ajustats les dones …utilitzant els seus portàtils, iPads i mòbils com si visquessin a dia d’avui.  Els acusats dels assassinats son entrevistats des de platós de TV com si es tractes de Telenotícies….. i avisen als espectadors els minuts que resten per el proper assassinat.  Les decisions es prenen a taules de juntes i l’espectador pot aproximar-se i veure a l’hora  les dues reunions enfrontades en l’argument.

Resumin… , el TEATRE s’aproxima al públic i no al inrevés, utilitza els mitjans d’avui en dia com les pantalles planes, els ordinadors a unes obres escrites ja fa molts anys però gens desactualitzades en el missatges que volen donar; les presenta en Teatre però també en cinema o inclús com si es tractes d’una sèrie televisiva. S’adapta al espectador del dia d’avui al 100% i se li fa participar activament a formar part del espectacle, d’endinsar-se dins d’ell, a fer fotografies i a integrar les xarxes socials dins de l’obra.  GENIAL !!!

Es veritat que la primera obra pateix una mica per l’adaptació del públic a aquest novedòs format, però tant a JULI CÈSAR com principalment a ANTONI i CLEÒPATRA el públic vibra i es fica de cap dins de la producció, acabant dempeus aclamant a la companyia durant molts minuts fins que les mans demanen a crits que estan exhaustes de tants aplaudiments…. i especialment als actors que interpreten MARC ANTONI  i CLEÒPATRA (segurament la millor Cleòpatra de l’historia del Teatre).

Tragedies romanes 19-impTragedies romanes - Salutacions 1-impTragedies romanes - Salutacions 2-imp

Autor:   William Shakespeare

Intèrprets:   Hélène Devos, Roeland Fernhout, Fred Goessens, Janni Goslinga, Marieke Heebink, Hans Kesting, Hugo Koolschijn, Chris Nietvelt, Frieda Pittoors, Alwin Pulinckx, Gijs Scholten van Aschat, Bart Slegers, Eelco Smits, Karina Smulders

Direcció: Ivo van Hove

Composició musical: Eric Sleichim – Traducció: Tom Kleijn  – Aura GaríInterpretació musical: Ruben Cooman, Yves Goemare, Hannes Nieuwlaet, Christiaan Saris – Dramatúrgia: Bart van den Eynde, Jan Peter Gerrits, Alexander Schreuder – Percussió:  Bl!ndman

Escenografia: Jan Versweyveld – Disseny d’il·luminació: Jan Versweyveld – Disseny de vestuari: Lies van Assche – Vídeo: Tal Yarden – Mànager: Ysarca Art Promotions- Pilar de Yzaguirre – Mestre de cerimònies: Eduard Gibert

______________________________________________________________

– Teatre Lliure – Sala Fabià Puigserver – Preu 32 € – (preu pagat 25,60 € – Carnet Biblioteques )

______________________________________________________________

Cargols Coriola - Juli-Cesar - Antoni i Clopatra

Cargols Coriola – Juli-Cesar – Antoni i Clopatra

4 pensaments a “– Teatre – GREC 2013 (6) – TRAGÈDIES ROMANES (*****) (en llengua neerlandesa) – Teatre Lliure – Fabiá Puigserver – 06/07/2013

  1. Neus

    No podem afegir cap cosa més del que heu comentat,perque seria repetir tot el que heu dit un altre vegada.
    Estem agraits a vosaltres que ens la vareu aconsellar i en Lluís content d’haver-hi anat,tot i que no les tenia totes.
    Podem dir que ha estat una de les millors obres que hem tingut la sort de veure i d’igual manera que es recorda el “Cyrano” d’en Flotats com una icona en el mon del teatre,nosaltres podrem dir “Jo vaig ser-hi”.
    Les interpretacions de TOTS els actors BRUTALS!!!!!
    A la gent quan els explico el que vam veure,no ho entenen; i és que si no ho has viscut,és dificil d’entendre.
    Una abraçada.

    Respon
    1. Imma Barba

      Una tarda/nit absolutament màgica, una plenitud total en tots els sentits, la sensació de moure’t lliurement per allà on volies, compartir amb la resta del públic aquesta plenitud, la interpretació magistral de tots els actors que circulaven per l’escenari entre tots nosaltres com si no els hi molestéssim, com si per ells fos un fet normal, compartir-ho amb uns amics com vosaltres que tenen la mateixa passió (o mes) pel teatre i per la vida …. i 6 hores que es viuen intensament i passen volant …..
      Realment difícil d’entendre …..
      Una abraçada

      Respon

Respon a NeusCancel·la les respostes