– Escapada a TORTOSA – Setmana Santa 2013

Per MIQUEL GASCÓN

Tortosa era un dels llocs que visitava mes quan jo era petit i és que el meu cunyat, en Siscu, (el marit de la meva única germana), era nascut a Tortosa i molts estius anava jo a passar uns dies a casa dels seus pares a la barriada de JESÚS. M’agradava molt perquè vivia en viu i en directe la vida a l’hort al costat del canal dret del riu Ebre… collia cargols, fruita dels arbres, garrofes i de tant en tant llaurava al costat d’en Ramon els camps d’oliveres i garrofers, preparant el terreny per la collita de les olives.

Totosa - pont velu-imp

Des de la malaltia greu d’en Siscu i la seva posterior mort,  l’Imma i jo no haviem tornat a trepitjar Tortosa; aquets dies hem volgut tornar en companyia de la meva germana Mercè i la nostra cosina germana Rosa Mary. El retorn ha estat molt satisfactori i hem passat 3 dies molt agradables.  La nostre gossa Neu també ha vingut amb nosaltres aquesta vegada.

1 - Canal dreta del Ebre - La neu extasiada-imp

Divendres Sant varem tornar a l’horta i hem recollit taronges, desprès ens hem apropat al canal i hem passejat per els recons on jo gaudia de petit unes jornades ben  felices.

2- 3 - Recollint taronges a l'hort 1-imp2- 3 - Recollint taronges a l'hort 2-imp 4 a 8 - l'hort i canal de l'Ebre 2-imp 4 a 8 - l'hort i canal de l'Ebre 1-imp 4 a 8 - l'hort i canal de l'Ebre 5-imp Desprès de dinar al Hotel Corona Tortosa, ens hem apropat a la finca d’oliveres a Sant Francesc i hem recordat dies que varem viure plegats al costat d’una petita caseta que no tenis ni tan sols llum… i l’aigua era la que recollien en un cisterna amb l’aigua de pluja.

Piscina hotel Corona Tortosa-imp

Tortosa  - Sant Francesc-imp

Finca Sant Francesc 1-impFinca Sant Francesc 2-imp Totosa - riu Ebre-imp Ja cap el tard passejada per Tortosa fins l’hora de la processo de divendres Sant, on varem captar l’ambient que feia molts anys que no vivíem.

Tortosa - processo divendres Sant 7-impTortosa - processo divendres Sant 1-imp Tortosa - processo divendres Sant 2-imp Tortosa - processo divendres Sant 4-impTortosa - processo divendres Sant 6-imp

Tortosa - processo divendres Sant 5-imp

Tortosa - processo divendres Sant 9-impTortosa - processo divendres Sant 10-imp

Dissabte Sant es va aixecar amb molt de vent; a pesar d’això desprès de fer unes compres per emportant-nos a Barcelona, ens varem encaminar amb els cotxes als Ports del Caro, ja que el dia abans ho havíem planejat així.

Tortosa - Arc de Sant Marti-imp

Malauradament mes que gaudir de la pujada als Ports des de Roquetes, el varem patir ja que les rafegues de vent feien que el cotxe perdés estabilitat. Erròniament vaig pensar que la muntanya ens faria de parapet i que el vent amainaria.  Greu error, ja que quant ja estàvem quasi al cim se’ns va tirar a sobre, una borrasca amb cops de vent força perillosos, que ens varen fer témer el pitjor; tant es així que la meva germana i la meva cosina varen intentar obrir les portes del cotxe en un mirador i la feina va ser seva per aconseguir tancar-les, lluitant una bona estona; quant la cosa semblava aconseguida un altre cop de vent casi arrenca la porta del vehicle, doblegant una mica l’eix de les frontisses…. a partir de aleshores la porta es va resistir tot el cap de setmana a obrir-se amb normalitat fen un soroll molt estrany.  El planxista esperem que ho pugui arreglar. No varem poder ni tan sols fer una fotografia dels Ports i amb el ensurt encara al cos, varem baixar i varem canviar de pla i  posar camí cap el Delta   i el mar.

Les Cases d'Alcanar 1-impLes Cases d'Alcanar 2-imp .

A les Casas d’Alcanar varem parar a fer el vermout i despres en un altre restaurant arran del Mediterrá ens varen encruspir un arros caldos amb bogavant….. mmmmmm.

Cases d'Alcanar-imp

A la tarda passegem pel castell de Tortosa i desprès de nou pel casc antic de la ciutat, les rodalies de la Catedral, el barri jueu força degradat i la riba del riu.

Les Cases d'Alcanar 3-impLes Cases d'Alcanar 4-impLes Cases d'Alcanar 5-imp Tortosa - passeig dissabte Sant 1-impTortosa - passeig dissabte Sant 2-imp Tortosa - passeig dissabte Sant 3-impTortosa - passeig dissabte Sant 4-imp Tortosa - passeig dissabte Sant 16-imp Tortosa - passeig dissabte Sant 7-imp Tortosa - passeig dissabte Sant 14-impTortosa - passeig dissabte Sant 20-imp Tortosa - passeig dissabte Sant 23-imp

Diumenge de Resurrecció.  Decidim fer una excursió a l’altra banda dels ports, a la zona propera a Horta de Sant Joan….

Horta de San Joan 1-imp

Horta de San Joan 4-impHorta de San Joan 3-imp

Visitem el monestir de San Salvador des de on es veu una vista magnifica del poble d’Horta de Sant Joan.

Horta de San Joan 6-impHorta de San Joan 8-imp

Horta de San Joan 10-imp

Per fer hora de dinar ens endinsem amb els cotxes per pistes dins del Parc Natural dels Ports i descobrim llocs nous per nosaltres, encara que a tot arreu està ple de gent i fins i tot es fa quasi impossible trobar un racó per aparcar els cotxes.  La setmana Santa es el que te.  Així i tot ens agrada molt i ens fem la promesa de tornar un cap de setmana normal sense tantes aglomeracions.

Horta de San Joan 11-impHorta de San Joan 12-imp

Horta de San Joan 14-imp

Passegem per el centre històric de Horta de Sant Joan i dinem a una terrassa de la plaça del poble.  Hem intentat fer-ho en algun restaurant, però no es pot entrar en companyia de gossos. Tenir un gos a Catalunya, malauradament es molt sacrificat… estan mal vistos i per tant dificulta molt voltar en companya seva.  Anar amb els nostres fills quan eren petits no ens va representar cap impediment…. en canvi quant portes un gos aquí a casa nostre, tot son impediments.  Quina diferencia amb França !!! Culturalment estem molt enrederits… i a les ciutats encara es pitjor perquè ni tan sols pots utilitzar amb ells els transports públics.

Horta de San Joan 17-imp

Ja per la tarda ens apropem a un poble, PAÜLS que jo no coneixia i en el que viuen uns parents del meu cunyat Siscu.   Pugem un port de muntanya preciós i parem a fer unes fotos en el cim.

Comencem a baixar per l’altre banda sense adonar-me que jo per error, no havia tret el fre de ma.  Casi al arribar al creuament de la carretera principal amb el desviament cap a PAÜLS, intento frenar i el peu se’n va al fins el fons…. m’he quedat sense frens.

Menys mal que ha estat en una part de la carretera força planera. Aconsegueixo poc a poc parar i apropo al cotxe a un espai on no molesti, a la mateixa entrada del cementiri de Xerta…. i truquem al RACC. Tenim sort i abans de mitja hora s’apropa la grua i li expliquem el que ens ha passat.   Ens diu que el líquid de frens ha agafat una temperatura que l’inutilitza.   Puja el vehicle un cop refredat i realitza unes proves tot sol amb el cotxe durant una bona estona.  Al tornar ens diu que ara ja funciona perfectament i que podem anar tranquils.

PAÜLS 14-impPAÜLS 1-imp

Pugem per fi a PAÜLS i entrem a casa dels parents a la mateixa plaça del poble on es troba l’ajuntament.   La Pepita, per tal de que coneguem les rodalies ens acompanya a unes fonts on es celebra una romeria anual el 16 d’agost i per aquesta causa cada família del poble s’ha construït al costat de les fonts una taula i bancs de pedra, per tal de passar el dia de la festa reunits amb la gent de tot el poble.

Paüls font-imp

PAÜLS 2-impPAÜLS 3-imp

PAÜLS 4-impPAÜLS 5-imp

Fent un circuit circular desprès ens dirigim al castell del poble des de on es veuen unes vistes espectaculars.

PAÜLS 7-imp

PAÜLS 8-impPAÜLS 10-imp

PAÜLS 11-impPAÜLS 13-imp

Tornarem molt aviat per aquesta zona. Ens ha agradat moltíssim.

De retorn a Barcelona i ja dins del dilluns de Pascua, mentres començo a escriure aquesta crònica, de sobte l’Imma crida i em senyala a la terrassa de casa.  El espectacle es grandios, un enorme arc de Sant Marti atravesa el paisatge de banda a banda de la ciutat, un arc doble i espectacular, al que li fem un munt de fotografies.

Barcelona - Arc de Sant Martí - terrasa de casa (1)-imp

Bon començament de setmana.

________________________________________________________________

Cargol / Font a Horta de Sant Joan

8 pensaments a “– Escapada a TORTOSA – Setmana Santa 2013

1. josepjosep

Està clar que viatjant amb vosaltres, les emocions estan garantides, tant se val que aneu al Marroc, a l’Àfrica negra o a Tortosa.
    Conyes a banda, vareu aprofitar el temps d’allò més bé. Les fotos com sempre magnífiques i el retorn amb l’arc de Sant Martí impagable.
    Una abraçada i fins la tarda

1. Miquel Gascon

Si, la veritat és que sempre per una cosa o un altre fem el número. Les fotografies estan fetes totes amb l’iPhone, ja que aquesta vegada no ens varem portar les càmeres.

L’Arc de Sant Martí és XULO !!!

Fins dins d’una estona

2. PERE

Interessant explicació d’un viatge a unes terres de les que sols conec “els pastissets”. Bones fotografies i ja he après una cosa de més amb el fre de ma posat. Vaig fer-ho un cop, però els frens no van ressentir-se ja que va ser poc tall. Ara be, quan vaig arribar a casa sentia pudor de cremat. Bon viatge.

PD.- la comparació nens-gos al restaurant, una passada no?. Potser perquè no puc suportar els animals, i als nens sí (dit amb discreció, que fa poques setmanes vaig gaudir molt de EL PRINCIPI D’ARQUIMEDES i s’ha d’anar molt en compte amb el que fas i dius).

1. Miquel Gascon

Lo del fre de ma, mai m’havia passat, però suposo que l’edat no perdona.

No era la meva intenció comparar els meus fills amb un gos…. ara que ho llegeixo, la veritat és que dóna aquesta sensació.

El que volia assenyalar és la dificultat de conviure amb un animal de companyia e intentar fer vida normal amb ells. Com ja he comentat en alguna ocasió que a França he pogut entrar fins i tot a algun museu amb el gos…. i als restaurants és del mes normal poder anar amb ells. Això em fa enveja sana.

També varem fer una crònica del PRINCIPI D’ARQUIMEDES. A nosaltres ens va encantar.

3. rosa maria lapeira gascòn

Hola tiets!! Quina enveixa més gran que en doneu amb aquestes fotos!!! és el meu segon poble, en sento tant Tortosina com Barcelonina, vaig viure moments molts macos amb els meus pares, el meu germà i la iaia Pura amb els meus avis Ramòn i Rosa. Veure Tortosa m’omple els ulls “d’aigua”!! Vareu menjar les baldanes????? La Neu deuria disfrutar per aquests llocs corren per aqui i per allà, jajajajajaja

Petonets als dos i un molt fort a la Neu!!

Hola Rosa Mari

Tu encara que vius a Roma, visites mes sovint Tortosa que nosaltres, o sigui que enveja, enveja no se pas qui la deu de tenir.

Sabem del teu enyor de Barcelona, de Tortosa i de Catalunya en el seu conjunt…….. i l’entenem. Ara quant siguem independents podràs demanar la nacionalitat catalana; espero que sigui ben aviat.

Baldanes vam menjar, però el mes bo és que tenim encara forces de congelades per les setmanes vinents. De totes maneres tenim un corresponsal (la teva mare), que ens les fa arribar sovint.

La Neu suposo que ja està esperant la propera vegada; va acabar esgotada.

Espero que la Sara es trobi ja força bé. Petons

1. rosa maria lapeira gascòn

Enxufats!!!! Aixo de les baldanes….hummmmmmm ja vindré a buidar el congelador vostre, jejejejeje
        La Sara ja està bé pero el metje ahir l’hi va donar 10 dies més de baixa ja que encara li fa una mica mal les çervicals.
        Petonets a tots i m’alegro per la Neu que es va divertir tant!!!