– Òpera al cinema – LA CLEMENZA DI TITO de Mozart (***) – retransmissió en directe des de el Metropolitan de New York – Cinemes Yelmo Icaria – 01/12/2012

Per MIQUEL GASCÓN

Ja casi es tracta d’un ritus trobar-nos amb els amics “operaires” en els cinemes Icaria YELMO, per tal de gaudir de la temporada d’Òpera del Metropolitan Opera House de New York, en directe.

LA CLEMENZA DI TITO cartell 2 (1 sur 11) Encara que la qualitat de so d’aquests cinemes deixen molt que desitjar, és veritablement un avantatge de la meravellosa tècnica, que ens permet fer un “viatge virtual” a New York per tal de gaudir de les que segurament es consideren les millors representacions operístiques del mon. Al Liceu, en canvi, no coincidim tots els amics, perquè som de diferents torns d’abonament.

De fet, aquest mes de desembre tenim 3 dissabtes seguits de retransmissions operístiques des del MET. Aquest primer dissabte, 1 de desembre varem tenir la sort de poder gaudir d’una òpera de Wolfgang Amadeus Mozart, LA CLEMENZA DI TITO.

La clemència de Titus, és una opera seria en dos actes, composta per Mozart l’any 1791 sobre llibret en italià de Caterino Mazzolà basat en un text de Pietro Metastasio. Va ser composta per a la coronació de Leopold II d’Àustria com a rei de Bohèmia. Mostra la imatge d’un governant recte però clement amb el seu poble fins i tot davant d’un intent d’assassinat contra la seva persona preparat per Vitèl·lia i dut a terme per Sext, el seu amic.

Es va estrenar al Teatre Nacional de Praga el 6 de setembre de 1791

LA CLEMENZA DI TITO 10 (5 sur 11)

 

 

D’entrada l’escenografia i la posada en escena la vaig trobar força “quicorra” per recarregada i fosca; això no et predisposa massa a entrar en cos i ànima dins de l’òpera; menys mal que la musica de Mozart aconsegueix atrapar-te i aviat t’oblides del embolcall i fins i tot et vas acostuman a mida que passa el temps. M’agrada molt mes quant una òpera l’actualitzen i li donan un format mes contemporani, respectant evidentment la musica i el cant que ès el mes important.

El vestuari volia ser d’epoca, però la veritat ès que sobretot el cor, on els homes apareixien amb unes perruques increïbles, feia que et despistesis una mica de la musica perque feien petar de riure… al igual que les cofies de les dones que les convertia quasi be en monstres sortits de l’avern.

LA CLEMENZA DI TITO 4 (7 sur 11)Giuseppe Filianoti as the Duke in Verdi's "Rigoletto."Photo: Marty Sohl/Metropolitan OperaTaken at the performance on April 27, 2011 at the Metropolitan Opera in New York City.La magnifica orquestra del MET, va sonar com sempre, molt i mol bé; si busco tres peus al gat, crec que les operes de Mozart no necessiten pas una enorme orquestra i segurament amb molts menys instruments s’aconsegueix resultats millors. El director Harry Bicket, a mi em va agradar força, encara que alguns dels meus amics van opinar en el descans, que el ritme que imposava a l’orquestra era massa lent i que per tant obligava als cantants a allargar excessivament el seu cant, amb el perill d’ofegament que això comporta. Jo sincerament, poc coneixedor d’aquesta òpera en aquest aspecte no vaig notar res.

El tenor Giusseppe Filianoti en el paper de “Titus”, va ser de llarg el pitjor dels protagonistes, encara que això no te gaire pes en el conjunt de l’òpera, ja que el seu paper encara que sembli que és el protagonista, unicament canta tres àries.

En canvi, en els papers femenins, va estar una nit memorable, amb unes veus magnifiques; pel meu gust la gran protagonista de la nit va estar la mezzosoprano ELINA GARANCA en el paper masculí de “Sesto”, que va sobresortir per damunt de totes elles, amb moments irrepetibles que ens van posar la pell de gallina; en segon lloc la soprano BARBARA FRITTOLI en el paper de “Vitellia” casi a l’alçada d’Elina Garanca. Per sota, però amb unes veus magnifiques, la mezzo-soprano KATE LINDSEY en el paper de “Annio” i per ultim la soprano LUCY CROWE en el paper de “Servilia”.

…. i la setmana propera un altre retransmissió en directe des del MET amb “Un ballo in maschera” de Verdi.

LA CLEMENZA DI TITO
Wolfgang Amadeus Mozart

Tito…………………..Giuseppe Filianoti
Vitellia……………….Barbara Frittoli
Sesto………………….Elina Garanca
Servilia……………….Lucy Crowe
Annio………………….Kate Lindsey
Publio…………………Oren Gradus
Berenice……………….Toni Rubio

Director: Harry Bicket   –   Producciò i Disenyador: Jean-Pierre Ponnelle   –            Disseny de llums: Gil Wechsler

Metropolitan Opera House, New York

________________________________________________________________

– Cinemes Yelmo Icaria – Preu 18 €

( preu pagat 14 € – abonament )

________________________________________________________________

Cargols LA CLEMENZA DI TITO

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.