– Concert – L’OBC i TXAIKOVSKI (****) – (2/12) – L’Auditori – 28/10/2012

Amb una mica de retard, em poso a fer la crònica del passat diumenge al mati de l’OBC, aquesta vegada amb el títol comercial de “L’OBC i TXAIKOVSKI“.

Val a dir que Txaikovski, va ser el compositor que em va “seduir” per xafardejar, en el seu dia, el mon de la música clàssica:; aquest music va despertar en mi ganes d’escoltar altres compositors i de portar-me als primers concerts al Palau de la Musica.    Ja fa molts anys però recordo molt clarament que el “concert num. 1 per a piano i orquestra” i també “l’Obertura solemne 1812”, van ser les culpables de la meva incipient afició.

En aquest concert de la temporada (el nostre 2on de 12 de l’abonament), tot el programa esta dedicat a aquest compositor rus… Piotr Ílitx Txaikovski, i com era d’esperar ens ha agradat molt, pel programa molt ben seleccionat que toca diversos aspectes molt diferents de les seves composicions…. corda solament, musica espectacular i una de les millors simfonies de la història de la musica.

DMITRIJ KITAJENKO

A banda d’això, el director encarregat era un gran expert en musica russa, especialment de Txaikovski…. en DMITRIJ KITAJENKO, que va saber extreure dels musics de l’Orquestra, una qualitat per sobre de la mitja.

Piotr Ilitx Txaikovski (en rus Пётр Ильич Чайкoвский, (Votkinsk,     7 /05/1840 – Sant Petersburg, 6/11/1893), fou “el” compositor rus del Romanticisme. Tot i no formar part del grup de compositors nacionalistes russos, anomenat Grup dels Cinc, la seva música és coneguda i estimada pel seu caràcter rus, així com per les seves riques harmonies i les seues inspirades melodies. Txaikovski va ser un compositor eclèctic. La seva obra, d’una inspiració més occidental que la dels seus compatriotes contemporanis, incorpora elements universals, però aquests s’afegeixen a les melodies folklòriques russes.

Programa:

– Serenata per a cordes en Do major, op. 48 (****)

Aquesta serenata per a cordes s’ha convertit amb el temps, en la mes famosa de l’historia. Va ser escrita a l’any 1.880 i encara que en un principi la intenció era fer una simfonia, va canviar d’idea i al final es va convertir en una peça per una gran orquestra únicament de corda, El resultat és extraordinari. Destaca  el segon moviment que ha adquirit una gran popularitat.

Us deixo un video d’aquesta Serenata interpretada per Moskow Radio Symphony Orchestra…

– 1812, Obertura solemne, op. op. 49 (****)

També l’any 1880 va començar a treballar en la composició d’una obra simfònica per commemorar la resistència del poble rus davant del exercit napoleònic, un episodi que va posar fi a la retirada dels francesos l’any 1812.   És una obra espectacular en la que en l’èxtasi final haurien d’haver tocat les campanes de tota la ciutat de Moscou (s’havia d’estrenar davant de la Catedral del Crist Salvador de Moscou, però no va poder ser), i també amb trets de canons… que difuminen els sons de la Marsellesa..   Txaikovski desprès va comentar que era una obra massa forta i sorollosa, sense cap mèrit artístic; la realitat és que s’ha convertit en una obra de les mes reconegudes de l’autor.

Us deixo un video de l’Obertura 1812 per la The Berliner Philharmonic…

Simfonia núm.4 en Fa menor, op. 36 (***)

Les tres darreres simfonies de Txaikovski, la quarta (1878), la cinquena (1888) i la sisena (1893), formen una mena de trilogia comparable en pes musical a la que formen els seus tres ballets: El Llac dels cignes (1872), La Bella dorment (1890) i El Trencanous (1891).    En el cas dels tres ballets es tracta de música extravertida, pensada per divertir; en el cas de la trilogia simfònica esmentada, la música mira cap l’interior i intenta ser una resposta a les preguntes existencials de l’autor i a la seva obsessió pel destí.

Us deixo un video de la simfonia 4 interpretada per la SYO Philharmonic

______________________________________________________________

– L’Auditori – Preu 33 € – (preu pagat abonament 24 € )

_______________________________________________________________

Cargol 1812

5 pensaments sobre “– Concert – L’OBC i TXAIKOVSKI (****) – (2/12) – L’Auditori – 28/10/2012

  1. Josep

    Una vegada més vam tenir la sort de compartir concert amb vosaltres. Em sembla que al descans tots vam sortir de la sala amb la pell de gallina i es que l’obertura 1812, té un component èpic i majestuós difícil d’igualar. Txaikowski també es un dels nostres compositors favorits (de la Glòria encara més que meu) i quan hi ha un concert amb obres seves , per poc que puguem, intentem anar-hi perquè la seva música ens emociona.
    Una abraçada i fins la propera

    M'agrada

    Respon
    1. Miquel Gascon Autor de l'entrada

      Sempre és un plaer compartir amb vosaltres vetllades musicals al Liceu, Auditori, Yelmo, Jamboree …o a on la musica ens porti a retrobar-nos una i una altra vegada… i mes encara en una nit Txaikowskiana com aquesta en la que coincidim en gustos quasi al 100%.

      Quant serà la propera ? Una abraçada parella de dos.

      M'agrada

      Respon
  2. Montserrat Fdez. Costa

    Em sembla que poques persones no van sortir contentes de l’Auditori amb aquest concert. Nosaltres tenim l’abonament divendres. L’Auditori era ben ple i els aplaudiments van ser llargs.
    Quan ens van retrobar tota la colla que hi anem, tots, feiem cares de felicitat. Això no té preu!!
    Van haver moments musicals, especialment bells.

    M'agrada

    Respon
    1. Miquel Gascon Autor de l'entrada

      El concert va ser molt bo…. o potser és que Txaikovski és per mi un dels compositors preferits de sempre.

      L’Auditori ara esta ben ple per la senzilla raó que al mes de Setembre van oferir el 50% per tots els concerts de l’OBC de la temporada i molta gent es va aprofitar com és lògic. És una bona mida o almenys millor que regalar entrades a tort i dret com van fer la temporada passada per tal de què no es veies tan buit l’aforament…. però per altra banda és un greuge comparatiu per tots els abonats que any rere any recolzem l’OBC. Crec que deurien “mimar” molt mes als abonats, perquè sense ells l’OBC no existiria pas…. i simplement oferint descomptes de l’ordre del 50% o superior pels concerts que NO entren al teu abonament estaria resolt.

      Els preus, incloent els dels abonaments, comença a ser prohibitiu per l’època que ens toca passar….. i es poden trobar molt aviat sense aquest public que fins ara els hi ha estat fidel.

      M'agrada

      Respon
  3. Montserrat Fdez. Costa

    Quina barra! No ho sabia. Trobo bé que rebaixin els preus, però, com molt bé dius, primer ens hauríen de tenir en compte als abonats.
    Grrrrrrrrrrr!

    M'agrada

    Respon

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

Aquest lloc utilitza Akismet per reduir els comentaris brossa. Apreneu com es processen les dades dels comentaris.