– GREC 2012 – (… i …18) – Teatre – THE MASTER AND MARGARITA (*****) – Sala Fabià Puigserver – Teatre Lliure

Dissabte 28 de Juliol de 2012, ultima representació per nosaltres del GREC 2012 i també ultima representació de la temporada…. i no podia haver millor final de temporada que aquesta maravella de THE MASTER AND MARGARITA interpretada per la Companyia britànica COMPLICITE, dirigida per Simón McBurney.

Aquest espectacle parlat amb llengua anglesa és pels nostres teatres una assignatura pendent que cal resoldre amb urgència, ja que la sobretitulació no la tenen ben resolta i no acaben de trobar la manera de fer-ho; aquesta vegada amb doble pantalla però situades a una alçada que fa perillar les cervicals desprès de mes de 3 hores de mirar forçadamentt a munt i avall per tal de no perdre el fil de l’argument.  Caldria també pensar que encara que no es tradueixi en el segon exacte en la que és diuen les paraules, és gairebé impossible llegir-ho, encara que hagis fet un curset de lectura acel·lerada.

A pesar de la dificultat afegida, com veieu, aquesta producció ens ha entusiasmat i potser la podríem considerar el millor espectacle teatral d’aquest  GREC 2012; per això la hem valorada amb la màxima puntuació possible de 5 estrelles, però encara em ressonen les paraules de L’Imma quant sortíem del Teatre en ple “orgasme” teatraire ….. 5 estrelles ???  NO…. sis o set !!!

Simon McBurney produeix, amb la seva companyia Complicite, el teatre més imaginatiu que ningú hagi trobat mai. -THE INDEPENDENT

Paradigma del teatre d’avantguarda, el director Simon McBurney ha reunit alguns dels millors actors de la seva famosa companyia britànica per adaptar una obra mestra de la literatura russa sota la seva peculiar idiosincràsia i oferir una nova i èpica posada en escena de The Master and Margarita (El mestre i Margarita).

Actuava en el paper de Jesús de Natzaret, un actor conegut, nascut a Irún i televisiu: César Sarachu, al costat de 15 magnífics actors sense excepció. Coprodueixen sis festivals europeus amb el teatre Barbican de Londres.

La llegendària novel.la· de Mikhaïl Bulgàkov és una sàtira fantàstica escrita el 1928 a la Rússia dels soviets governada sota el ferri control estalinista. El text, una crítica ferotge plena de metàfores contra l’estat buròcrata, no va poder ser publicat íntegrament al seu país fins a 1973. L’argument narra, en paral.lel· el transcurs de tres històries, dues ambientades en l’ateisme de la Unió Soviètica, i una tercera, en la Jerusalem romana de Ponç Pilat.

Els escriptors són vigilats i censurats. Els desertors són empresonats i assassinats. Moscou el 1939 és una ciutat que una dona petit burgesa odia profundament. A punt de suïcidar-se, troba amb un llibreter amb inspiració literària, junts troben l’energia per escriure la novel.la · sobre la compassió i l’amor entre Jesús de Natzaret i Ponç Pilat.  El mateix tema aflora en el treball d’un poeta censurat per comitès literaris. El poeta i el llibreter coincideixen després de les traïcions i la repressió en un psiquiàtric. Qui ha insuflat energia creadora als dos escriptors és el Diable, de visita a Moscou amb la seva cort de servidors malèfics.

El mateix diable s’inspira en l’amant Margarida el valor per venjar als escriptors, la dona valenta entra en els inferns i salva al seu estimat llibreter, a qui enalteix dient-li Mestre. Aquesta dona és intel -ligent· i venç al mateix diable introduint la compassió en el seu món despietat. El diable acaba sent el mateix Natzarè que accepta la compassió de Pilat, i s’allibera amb ella, destruint l’arquitectura de presó que ha construït el stalinisme.

¿Complex, oi? Doncs això, és la novel·la de Mikhaïl Bulgàkov (1939), en mes de tres hores de teatre trepidant.

El diari londinenc “Evening Staandard” elogiava així aquesta última creació de la formació: “Complicite interpreta la seva obra més al·lucinant fins ara. Combina la grandesa operística amb moments de dolorosa intensitat. La producció és visualment enlluernador. És alhora meravellosament boja i absorbent“.

Més enllà de la seva inquietant trama, The Master and Margarita és una extraordinària oportunitat per gaudir del treball de la genial formació, recolzada en una suggerent escenografia i fulgurants efectes visuals que  aconsegueixen accentuar el surrealisme de la història fins a aconseguir en l’espectador un pertorbador estat de desconcert.

Increïble l’agilitat que té aquest director per per moure tots els plànols de relat narratiu a un mateix temps per l’escenari… i saber expressar a l’hora el poder, la creació, la llibertat i la misèria de l’individu, la justícia, l’ètica…

Teatre orgànic molt europeu  amb una producció digna de musical londinenc o inclús d’una Òpera. Coreografies, actors que mouen tot i treballen en tots els àmbits, projeccions i càmera en escena, recursos visuals espectaculars, llum i color, temperatura, música cinematogràfica.   L’espectacle total.

The Master and Margarita es va estrenar al novembre de 2011 al Theatre Royal de Plymouth.

Complicite companyia de teatre, té la seva seu a Londres;  va ser fundat el 1983 per Simon McBurney , Annabel Arden i Marcello Magni. El seu nom original era Théâtre de Complicite.  El seu treball ha estat influenciat per Jacques Lecoq . La companyia va produir el seu primer treball el 1983. El 1985 va guanyar el Premi de la Comèdia Perrier al Festival Fringe d’Edimburg .

Els seus principis fonamentals de treball són: representar el que és més viu, la integració de text, música, imatge i acció per crear un teatre sorprenent i pertorbador.

Autoria: SIMON MCBURNEY, LA COMPANYIA i EDWARD KEMP (Basat en l’obra de MIKHAIL BULGAKOV)

Intèrprets: DAVID ANNEN, THOMAS ARNOLD, JOSIE DAXTER, JOHANNES FLASCHBERGER, TAMZIN GRIFFIN, AMANDA HADINGUE, RICHARD KATZ, SINÉAD MATTHEWS, TIM MCMULLAN, CLIVE MENDUS, YASUYO MOCHIZUKI, AJAY NAIDU, HENRY PETTIGREW, PAUL RHYS, CESAR SARACHU I ANGUS WRIGHT

Direcció: SIMON MCBURNEY – Titelles: BLIND SUMMIT THEATRE – Escenografia: ES DEVLIN – Disseny d’Il.luminació:PAUL ANDERSON – Dissenys de So: GARETH FRY Vestuari: CHRISTINA CUNNINGHAM – Operador de Llums:RALPH STOKELD – Vídeo: FINN ROSS – Perruqueria i Maquillatge: FAY LUMSDALE – Cap de Producció: ED WILSON – Producció: JUDITH DIMANT – Animació en 3D: LUKE HALLS – Concepció Sonora: GARETH FRY

———————————————————————————————————-

– Teatre Lliure (Sala Fabià Puigserver) – Preu per persona 32 €

( preu pagat 25,60 € – abonament GREC)

———————————————————————————————————-

4 pensaments a “– GREC 2012 – (… i …18) – Teatre – THE MASTER AND MARGARITA (*****) – Sala Fabià Puigserver – Teatre Lliure

  1. Xavier Rodon

    A part de les actuacions que són de “cum laude” i de la potència del text de Mikhail Bulgakov, em quedo amb la imaginació sense límits de Simón McBurney, capaç de barrejar les últimes tecnologíes amb el teatre més minimalista. La postal dels intèrprets recreant un camp d’oliveres és d’una bellesa impactant. No en tinc cap dubte, és del millors muntatges que he vist en els darrers anys.

    Respon
    1. Miquel Gascon

      Primer de tot, Benvingut Xavier a “Voltar i Voltar” i sobretot per expressar el que ja m’havies avançat a traves de Facebook dins del grup “Tot Teatre”.
      Totalment d’acord amb tu en el que expreses en el teu comentari… unes actuacions extraordinàries recolzades per la magistral direcció i fantasia de Simón McBurney. M’has fet recordar l’escena de les oliveres que jo ja no tenia present…. els actors aguantant les cadires sobre els seus caps formant un bosc d’oliveres…. genial !!!! …. i és que d’aquestes, en les 3 hores que dura l’espectacle hi ha moltes. Convindria veure-la un altre cop per estudiar-la mes a fons, però malauradament això ja no és possible.

      Gracies de nou pel teu comentari

      Respon

Respon a Miquel GasconCancel·la les respostes