– Òpera – LE NOZZE DI FIGARO (****) – Gran Teatre del Liceu

Precisament ahir a la tarda quant es va fer public, per fi….. el que ja sabíem tots els aficionats a l’òpera, des de feia mesos….. es a dir… el TANCAMENT del Gran Teatre del Liceu durant quasi 2 mesos, amb 7 espectacles suspesos definitivament i a mes a mes …acompanyat per un ERO als treballadors (menys als caps de departament !!!!)….. precisament ahir dia 1 de febrer de 2012, nosaltres teníem entrades per gaudir d’una de les òperes amb mes renom de tota l’historia…. LE NOZZE DI FIGARO de Wolfgang Amadeus Mozart.

Un dia molt trist en l’historia del Gran Teatre del Liceu, que amb tota seguretat farà que es malmeti el prestigi guanyat amb força treball al llarg de molts i molts anys. L’excusa de la crisi econòmica fa que una pèssima direcció, hagi abocat a la primera institució cultural “publica” catalana, a una situació econòmica insostenible. El prestigi internacional que ha aconseguit durant dècades, es pot anar en orris en un tres i no res…. a partir d’ara quins professionals de l’òpera de resò mundial es fiaran dels contractes del Gran Teatre del Liceu ???.

Aquesta decisió “política” pot arribar a aconseguir que el GTL es converteixi en un Teatre provincià a partir d’ara.

El mes greu però es la inseguretat que portarà als professionals que han dedicat part de la seva vida a guanyar-se a pols aquest prestigi…. els musics, els tècnics i també la resta d’empleats, es vegin abocats a un ERO temporal sense tenir cap culpa.

Perquè el Teatro Real de Madrid pot continuar rebent les subvencions necessàries per oferir un bon programa cultural ? No es això un altre pas cap a la provocada anul.laciò de la nostra identitat com a poble ?.

No admeto de cap de les maneres demagògies que comencen a utilitzar la dreta espanyola i sobretot la que s’auto anomena “catalana” i que ja van posant com excusa…. diuen que la CULTURA es un be innecessari quant existeixen altres prioritats com tenir oberts els hospitals. Amb solament aquesta frase, manipulen al poble perquè li donin la raó, sense pensar que per exemple a Catalunya el Gobern dels “millors” tan sols inverteixen un 1% del que aportem els ciutadans, a CULTURA… quant a França per posar un exemple ben proper inverteixen un 2,5% de la seva capacitat econòmica.

Quant un poble comença a considerar que la CULTURA es un be no del tot necessari… comença a ser un poble moribund.

I ara ja si, parlem de l’Òpera…. LE NOZZE DI FIGARO.

Le nozze di Figaro (Les noces de Fígaro, en català) és una opera buffa en quatre actes composta per Wolfgang Amadeus Mozart sobre un llibret de Lorenzo da Ponte, basat a l’obra de Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais, Le mariage de Figaro. Fou composta entre 1785 i 1786 i estrenada a Viena l’1 de maig de 1786 sota la direcció del mateix compositor.

Escrita en italià, és una de les òperes més importants de la història de la música. És considerada com una de les millors creacions de Mozart, i rebé moltes crítiques a la seva època al mateix temps que recollí grans èxits en les seves representacions.

La trama es desenvolupa a Sevilla (Espanya).

Roger Padullés, Ainhoa Garmendia y Borja Quiza en 'Le Nozze di Figaro"

No crec que sigui necessari a hores d’ara afegir cap comentari mes tal d’explicar qui es  MOZART ni tampoc la gran qualitat d’aquesta Òpera, que te molts moments que son realment SUBLIMS i que ja formen part de l’història de la música.   Molta gent no aficionada a l’Òpera reconeixen l’obertura o inclús àries sense saber moltes vegades ni tan sols que pertanyen a aquesta òpera….. però el mes important es que coneixen aquesta música i fins i tot aconsegueixen tatarejar-la.

Aquesta producció va servir per inaugurar la temporada de l’any 2008 al Liceu, i ara amb un altre repartiment mes jove (sembla que va ser el segon repartiment de llavors), es torna a reposar …. i es que en realitat es una manera de rendibilitzar produccions d’òperes per tal de intentar no encarir encara mes els costos de la temporada.

Es el mateix muntatge dirigit llavors per Lluís Pasqual però conduït ara per Leo Castaldi i per mi amb una molt bona direcció musical del Christophe Rousset.   L’argument amb sinceritat es una bajanada com a acostuma a passar a quasi totes les òperes…. ens explica el desig que sent el comte Almaviva d’exercir l’abolit dret de cuixa amb Susanna, cambrera de la comtessa que està a punt de casar-se amb Fígaro.

Encara que no son unes primeríssimes figures tenen unes veus molt acceptables, encara que a alguna d’elles li falten una mica mes de volum per un teatre com el Liceu que es força gran, però el resultat es força bo; un Figaro magnific que interpreta Joan Martín-Royo. Susanna interpretada per Ainhoa Garmendia, també em va agradar força… però la que em va entusiasmar de debò va estar Maite Alberola en el paper de comtessa.

El Sr. Bravo Bravo, que feia molt de temps que no apareixia, va tornar a ser l’espectacle de la nit, sobretot aclamant a Maite Beaumont (Cherubino), que a mi em va deixar força fred. En el paper del comte Almaviva, una veu que em va agradar força, en Borja Quiza.

La escenografia la vaig trobar agradable, salons amb colors pastel casi sense mobles que donen amplitud a l’escena, i que a mes a mes disposada escairada aconsegueixen l’atenció del public al mateix centre de l’escena. Cada un dels actes amb distribucions diferents en el mateix espai quadrat…. a l’ultim acte un bosc de miralls que es belluguen em va agradar especialment per la seva espectacularitat.

Haig de dir però que l’òpera, amb tants “recitatius” va arribar un moment que se’m va fer una mica llarga… menys mal que la musica de Mozart enseguida et fa oblidar aquestes mancances.

Direcció musical:  Christophe Rousset

Direcció d’escena:  Lluís Pasqual – Reposició :  Leo Casteldi

Escenografia:  Paco Azorín

Vestuari :  Franca Squarciapino

Il·luminació:  Albert Faura

Coreografia:  Montse Colomé

Coproducció :  Gran Teatre del Liceu / Welsh National Opera

Repartiment : Maite Alberola, Ainhoa Garmendia,  Borja Quiza, Joan Martín-Royo, Maite Beaumont, Marie McLaughlin, Gianluca Buratto, Roger Padullés, Vicenç Esteve Madrid, Naroa Intxauski i Valeriano Lanchas.

Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu

———————————————————————————————–

– Gran Teatre del Liceu – Preus de 124 € a 8,5 € per persona

 ( preu pagat 25,25 € – fora d’abonament)

————————————————————————————————

Cargol esmaperdut al assabentar-se del tancament del LICEU

Cargol esmaperdut al assabentar-se del tancament del LICEU

8 pensaments a “– Òpera – LE NOZZE DI FIGARO (****) – Gran Teatre del Liceu

  1. Montserrat Fdez. Costa

    Ostres!
    Pel que veig el Liceu s’ha tornat a cremar, i aquest cop la “restauració” pot ser més difícil!!
    Ens has deixat ben parats,no creiem que tot això pogués passar! Precisament tenim l’oportunitat d’anar-hi la propera setmana. Aquests 7 espectacles que dius estaven en abonament?
    Ho sento moltíssims pels treballadors del GTL i per la cultura en general. Sempre hem mantingut que la cultura ha d’estar FORÇOSAMENT a l’abast de tothom. N´ÉS UN DRET, i depen de cadascú la voluntat de fer-ne ús.
    Ves per a on , el nou “govern” espanyol, s’està plantejant subvencionar les associacions taurines sense ànim de lucre i altres bajanes.
    Com deia una amiga: no anem bé!
    Montse

    Respon
    1. Miquel Gascon

      Si Montse, amb l’excusa de la crisi econòmica, el govern “del millors” un cop ja començada la temporada i amb les contractacions fetes han tornat a rebaixar les seves aportacions al Liceu…. en poc temps un 30%.  Evidentment el govern del estat, per seguir l’exemple farà el mateix.   En aquesta situació també es troba el Teatre Lliure (suspenen 3 espectacles per falta de pressupost), encara que la problemàtica es molt diferent ja que ells  no tenen en plantilla ni orquestra ni cor.

      Al Liceu cancel·len els títols següents: les òperes Una tragèdia florentina / El nan, Pelléas et Mélisande i El giravolt de maig, Les ballets de Montecarlo , el concert L’altre Pelléas i el recital de Nina Stemme, i també el títol del Petit Liceu El superbarber de Sevilla. (7 espectacles).

      El Liceu tanca oficialment amb un ERO temporal que afecta a tots els treballadors, excepte als caps de departament,  les dates següents :

      – del 20/3 al 10/04
      – del 05/06 al 08/07

      A nosaltres ens afecta a 4 espectacles (3 d’abonament), però això es el de menys ja que tornen els cales.  El problema es un altre… i es que el prestigi del Liceu se’n va a prendre pel cul per una mala previsió per part de la direcció que ja deuria haver partit d’aquest supòsit i buscar altres canals per fer rendible el Teatre.

      El mes greu es que això estava planificat feia mesos i la direcció es tan barroera que han actuat com a nens petits, contractant feia mesos a Silvia Pèrez Cruz per un recital el dia 13 d’abril, quant nosaltres aquell dia teníem entrades per veure una òpera.   Va haver un cert temps que a Servicaixa estaven a la venda els dos espectacles per el mateix dia i a la mateixa hora.  Això va ser l’alarma que ens va fer veure de que la direcció tenia planificada una anul·lació d’alguna òpera ja programada, compromesa i venuda als espectadors.   Fins i tot em vaig posar en contacte amb la Silvia a través del Facebook i em va confirmar que no era un error.

      Els treballadors han estat durant moltes setmanes amb la incertesa de la decisió final que ja estava presa des de feia mesos però que mai se’ls havia comunicat de forma oficial, fins al tristíssim dia 1 de febrer de 2012.

      Esperem que comenci tota a prendre un altre caire.  Això desitjo

      Aneu al Liceu….aneu i almenys recolzeu així als treballadors una micona.

      Una abraçada

      Respon
  2. Joaquim

    Marco dimissió, JA!
    Nosaltres veurem la darrere funció de Le Nozze.
    Ja fa molts anys que el Liceu hagués hagut d eprendre mesures davat d’una crisi imminent. La industria cultural esperant sempre la subvenció l’han agafat amb els pixats al ventre i perdona la grolleria. No hi ha bons gestors culturals, no n’hi han.

    Respon
    1. Miquel Gascon

      No se pas si Marco dimitirà…. no crec. Tots a la nostre feina creiem que ho fem prou be i que la culpa es dels altres.

      El que si se, es que sou uns DESPISTATS de collons, ja que a sobre de posar-ho per escrit aquí mateix coma comentari, que teníeu que anar a Le Nozze di Figaro, va i desprès no aneu simplement per descuit. aiii aiiii aiiii

      Això encara no ens ha passat mai a nosaltres i això que ja tenim una edat (o dos).

      A nosaltres ens va molt be utilitzar l’agenda de gmail, ja que ho pots escriure al ordinador o al mòbil i s’actualitza als dos llocs… i a mes a mes es poden posar alarmes per tal de que MAI t’oblidis del mes important.

      Estic per pujar la valoració de la crònica de LE NOZZE DI FIGARO, per donar-te encara mes enveja…. jajajajajaja.

      Respon
  3. josep

    Miquel,
    Tot i que les administracions poden tenir part de culpa per les retallades (com no n’hi ha d’haver en cultura quan n’hi ha en sanitat, al·leguen), jo crec que la principal culpa es de la direcció del teatre i molt concretament del seu màxim responsable. Una incompetència total es el que ha demostrat!!, però no plegarà no, després del seu fracàs, perquè haver de recorrer a aquestes mesures només es pot qualificar de FRACÀS DE GESTIÖ, així de clar i en majúscules.
    Pel que fa a Le Nozze, nosaltres, una vegada més vam gaudir d’una de les meves òperes de capçalera. Com sempre passa, no hi ha unanimitat, ja que a mi em van agradar força la majoria dels cantants, menys el Quiza, al qual trobo que no té veu pel personatge del Comte.
    Una abraçada

    Respon
    1. Miquel Gascon

      Un ocellet m’ha dit que també vareu anar ahir a veure LE NOZZE DI FIGARO, un altre vegada…. o sigui que de quatre funcions que han fet, os heu en-cruspit dues….. sou uns viciosos !!!

      Sense retallades no hagués passat res del ha acabat de confirmar-se, però evidentment el màxim responsable del LICEU l’ha ben cagada parlant clar i sobretot per no intentar pactar res i tenir-ho decidit ja fa mesos i fer veure que no havia res de res. Es creia que som tontos…tant els treballadors com els abonats. A qui se l’acut posar a la venda unes entrades d’un recital de la Silvia Perez Cruz a la meixa data que havia una opera també a la venda ???

      Durant molt de temps han estat posats a la venda els dos espectacles al mateix lloc i a la mateixa hora !!! Valga’m Deu…. quina feina mes mal executada.

      Si ja fa mesos ja es sabia que anaven mal dades, no es podria haver buscat solucions alternatives e inclús buscant la complicitat del mateix public per tal de salvar la situació sense tenir que arribar a aquests extrems ?

      De tots maneres l’ autentic responsable de tot aquest sarau vergonyós, sota el meu de vista es aquest govern…el “dels millors”, segons les seves pròpies paraules, que prenen decisions sense veure l’abast que tenen les decisions que prenen, per tal de salvar la cara i a sobre fent demagògia fàcil. QUIN FÀSTIC !!!

      MASCARELL dimissió !!!!

      Respon
  4. josep

    No Miquel, ahir no erem convidats a bodes, tot i que no ens hauria importat gens.
    Demà (millor dit avui) anem a veure el Pape a can Liceu, i suposo que dijous ens veurem al Poliorama.
    Per cert, “el gran estratega Marco”, no crec ni que plegui ni que el cessin. De moment els hi convé que segueixi, encara que sigui per entumar crítiques i clatellades, ja que també fa “retallades” ( ja sabem com) i això combrega amb la “doctrina oficial” que sembla dir “si en fem a sanitat, els del Liceu no se’n lliuraran, oi?”. Ara bé, quan aquest discurs s’esgoti …….

    Respon
  5. Miquel Gascon

    Uyyyyyy perdona Josep. El fet es que a In Fernem Land en Joaquim parlava de Josep Olive i vaig pensar que eres tu…. i evidentment Josep si…. però Olive no et dius.

    Espero que us ho passeu be en el Recital Rene Pape; ja ens ho explicareu.

    No sabia que ens veuríem a DELICADES al Poliorama…. quina sorpresa !!! Desprès podríem fer un bocata apilats al Viena …. ok ?….. i es que es un dels poc llocs on tenen entrepans per celíacs… i tinc que aprofitar.

    El discurs dels “millors” s’esgotara mol ràpid…. mes aviat del que ells es pensen. La manipulació d’un poble no pot durar gaire.

    Respon

Respon a Miquel GasconCancel·la les respostes